جنبش زنان روستایی آلمان شرقی درسال۱۹۸۹ (به فرا رسیدن مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زنان)

جنبش زنان روستایی آلمان شرقی درسال۱۹۸۹ PDF

(به مناسبت ۸ مارس، روز جهانی زنان)

درشانزدهم دسامبر۱۹۸۹ گردهمایی عظیمی توسط گروه های مختلف زنان با عقاید و خط مشهای مختلف فکری در سالن دانشگاه برلین با طرح اساسنامه مشترکی برای جنبش مستقل زنان برگزار گردید،اساس گردهمایی مذکور بر این مبنا بود که قادر باشد زمینه های دخالت فعال زنان جمهوری دمکراتیک آلمان(آلمان شرقی) را در تغییر و تحولات جاری فراهم نماید.تشکلات مستقل زنان درآن کشور تنها پس ازگشایش نسبی یک فضای سیاسی باز و مسالمت آمیز، شروع به پیدایش و ابراز وجود کرده بود.

دراین جلسه بحث درمورد اشکال سازماندهی جنبش زنان ومحتوای درخواستها آغازگشت.درخواستهایی مانند ضرورت تعیین سهم عادلانه تعداد زنان در مقام های سیاسی،در کارخانه جات،کمیته های کارخانه وغیره،تدام سوبسیدهای دولتی برای مواد غذایی اولیه، کرایه خانه،فعالیتهای فرهنگی ونهادهای نگهداری از کودکان والدین شاغل و … مطرح گشت که البته تلاشهایی برای حذف سوبسیدها در حال انجام بود.

درادامه بحث ها، زنان حاضردرجلسه نسبت به اتحاد دوآلمان  (جمهوری دموکراتیک آلمان و آلمان فدرال)*،اعاده رقابت در روند تولید،معیار سود آوری موسسات مالی و غیر مالی و…ابراز نگرانی نموده و تصور میکردند که این اقدامات می توانند به زیان زنان تمام شده و دستاوردهایی را که تاکنون بدست آورده اند ازبین ببرد.**

ودرخاتمه، زنان دررابطه با رشد اروپای درحال تکوین که به زیان کشورهای جهان سومی وعقب مانده تمام میشد به بحث نشستند.

در اینجا به سخنرانی نماینده یک گروه مستقل زنان روستایی، درباره شرایط زندگی، کار و درخواستهای مشخص آنان که دراین جلسه مطرح گشت اشاره میکنیم.

متن سخنرانی نماینده زنان روستایی

من دراینجا به نمایندگی از سوی زنان روستایمان صحبت میکنم. مدتی قبل تصمیم برآن شد که تشکلی از زنان روستایی انجام پذیرد، این تشکل خود را بخشی از جنبش آتی مستقل زنان جمهوری دمکراتیک آلمان تلقی میکند، وخواهان آن است که دست به دست هم دهیم،برای همین ما نیزاز بیانیه “اینا مرکل”***حمایت خود را اعلام میداریم . اعضای مؤسس گروه ما عبارتند از دو زن بازنشسته،یک زن خانه دار،ده زن روستایی عضو تعاونی،شش کارمند اداری، دو فروشنده،یک پیشه ور، دو حسابدار،یک مهندس ساختمان،دو دامپزشک،یک پرستار،یک پزشک،دو تکنسین کشاورزی، دو معلم ویک زن نویسنده.اما نکته اصلی این موضوع این است که همه ما  یک نقطه مشترک داریم و آن این است که اهل روستا هستیم! همه ما دراعماق روستای”مکلنبورگ”( Mecklembourg) زندگی میکنیم و ستایشگر زیبایی های این محیط هستیم (خنده حضار).برای ما زنان روستایی نوسازی عمومی نوعی هراس را ایجاد نموده است و آن هراس از دست دادن چشم انداز یک پیشرفت عظیم اجتماعی-اقتصادی،امنیت وآزادی میباشد! درعین حال ما شاهد پیدایش یک مبارزه وسیع و گسترده علیه کمبود ها وانحطا ط های ساختاری،اقتصادی و اخلاقی نیزهستیم وخود نیزبطورکاملا مشخص خواسته های ذیل رامطرح می نماییم:

۱. حفظ و دمکراتیک نمودن مداوم مالکیت اجتماعی تعاونی ها.

۲. برابری حقوق زنان و مردان در تمامی سطوح،در تمامی نهادها وسازمانها.

۳.حفظ و ادامه کمکهای دولتی درزمینه نگهداری از کودکان(چرا که صحبتهایی درباره حذف این سوبسید ها در میان است)

۴.کاهش فصلی کار همانند مردان:در حالی که وظایف مردان بطور قابل توجهی همراه با کاهش کار در فصل زمستان تقلیل میابد اما کار زنان همچنان بصورت روز کاری و بمدت زمان هشت ساعت سازمان میابد تا قادر نباشند از این کاهش فصلی کار بهره مند گردند و این در حالی است که اضافه کاری فصل های دیگر، شامل حال زنان می شود!

۵.بهبود قابل توجه سرویس های حمل و نقل میان روستاها و شهرها (هرسال وضعیت وخیم تری پیدا میکند بطوری که در حال حاضر تقریبا حمل و نقلی وجود ندارد،واگر ماشین دراختیار نداشته باشیم باید این راه را پیاده طی کنیم).این امر اساسا مسئله زنان است،مردان  نه تنها وسیله نقلیه خانواده را در اختیار خود دارند که هیچ ودر بدترین حالت نیز تراکتور متعلق به تعاونی را برای طی نمودن راه قرض میگیرند!

۶. بهبود واقعی وضع آذوقه روستاها برپایه ایجاد یک مرکز تبادل محصولات، یعنی بر پایه عرضه کنونی در تجارت عمده، زیرا که روستاها وضعیت اسفناکی را از این لحاظ دارند و آنچه که با تصاویری زیبا، لذیذ واشتها آور در مجلات و کاتالوگ ها پیشنهاد میگردد برای نمونه تصاویرآن موزهای معروف تنها معطوف به تصویر است ودر واقعیت خبری از آنها نیست!

۷. برقرای مجدد فروش کالاها بصورت مکاتبه ای برای روستاییان همانند گذشته.

۸.حمایت از زنان و کودکانی که مورد ضرب و شتم قرار میگیرند (هم از جانب مردان مست ودر بسیاری از موارد از جانب مردان هوشیار!) و اتخاذ اقدامات درمانی و اجتماعی علیه رشد و ریشه کن نمودن اعتیاد به مصرف الکل در روستاها که البته این شامل زنان نیز میگردد.

۹.شرکت در جلسات و میزگردها.****

۱۰.مشارکت زنان به نسبت تعدادشان در تمامی سطوح مدیریت (شهرها،فرمانداری ها و حوزه های استانی)

۱۱.توجه به مشکلات عدیده زنان روستاها در جنبش مستقل زنان در جمهوری دمکراتیک آلمان و تشریح مشکلات آنان در میزگردهای مرکزی.

بر هیچ کس پوشیده نیست که زنان روستاها دچار مشکلاتی سه گانه هستند.میدانیم که زنان روزها به کاری خارج از خانه مشغولند و شبها نیز به کار در خانه و سرویس دهی به سایر اعضای خانواده (خانه داری) ولی زنان روستایی عضو تعاونی،غالبا اوقات تولید خصوصی را نیز برعهده دارند که البته بطور چشمگیری رو به افزایش نیز میباشد ،بدین معنا که همیشه سخترین  وپست ترین کارها به زنان محول می گردد.مردان از تکنیک های مدرن و به روز که وظایفشان را سهل و آسان میکند بهره میبرند.سابقا حیطه ای وجود داشت که جمهوری دمکراتیک آلمان بسیار روی آن تبلیغات مینمود

اینکه در اینجا زنان رانندگی و طرز کار با  تراکتور و سایر ماشین الات کشاورزی را آموزش می دیدند اما در واقعیت زنان هرچه کمتر و کمتر بدین گونه از کارها گمارده می شوند و انجام این سلسله از کارها تنها بر عهده مردان است! تنها کاری که به زنان محول می شود جمع آوری سنگها و حمل آنها به داخل واگن ها میباشد و زمانی که واگنها پرمی شوند مردها تنها زحمت استارت زدن تراکتور و هدایت آن را به خود می دهند!

ما خواهان حمایت شما هستیم و از شما تقاضا داریم درباره ما و احقاق خواسته های ما باب گفتگو را باز نمایید.

ترجمه از نشریه فرانسوی زبان (Cahiers du Feminism ) شماره۵۲، دربهار۱۹۹۰ انجام گرفته است. این مقاله برای نخستین بار در دفترهای کارگری سوسیالیستی شماره ۶- مهر ۱۳۷۰ انتشار یافت.

ترجمه از: ستاره شهابی

ویرایش  و باز نویسی و تنظیم از: امیر ثابتی

پانویس _______________________

*درآن زمان هنوزاتحاد دوکشورموسوم به جمهوری دمکراتیک آلمان وجمهوری فدرال آلمان(آلمان شرقی و آلمان غربی) و فروریزی دیواربرلین(۱۹۹۰) که در اصطلاح سیاسی به آن دیوار”آهنین” اطلاق میشد بوقوع نپیوسته بود.

**بطور مثال حق کار: در حال حاضر ۹۳% از زنان فعال(زیر سن بازنشستگی) شاغل هستند، قشر کرایه نشین تحت حمایت کامل هستند و حتی درصورت عدم پرداخت کرایه خانه نمی توان آنها را اخراج نمود.

***اینا مرکل((Ina Merkel از فعالین حقوق زنان بود که مانیفست مشهور خود موسوم به”مانیفست برای جنبش مستقل زنان” با سرموضوع “بدون زنان هیچ دولتی نمی تواند ساخته شود” درسوم دسامبرسال ۱۹۸۹ به رشته تحریر درآورد، اهم موارد ذکر شده در این مانیفست اعتراض به وضع موجود در خصوص حقوق زنان درآلمان شرقی و همچنین سایر کشورهای بلوک شرق بود بدین معنا که وی معتقد بود در این کشورها باید یکسری اصلاحات اساسی و بنیادی بموازات اصول سویالیسم درجهت حفظ حقوق زنان صورت پذیرد،شایان ذکر است که وی از حامیان اصلی “هلموت کهل” معروف به پدر وحدت دوآلمان برای بقدرت رسیدن بود.

****میزگرد:میز گردی که در سطح ملی،با شرکت نیروهای متفاوت برای بحث و گفتگو حول مسائل مبرم جامعه تشکیل شده بود

(نگارخانه)

تصاویر زیر مربوط به گردهمایی زنان روستای” ملکنبورگ” درسالن اجتماعات دانشگاه برلین وهچنین برخی از تجمعات اعتراضی انها در میدان “الکساندر پلاتس”( Alexanderplatz)از میدان اصلی شهر برلین میباشد.

http://militaant.com/wp-content/uploads/2018/03/جنبش-زنان-روستایی-آلمان-درسال-1989.pdf

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران