پیرامون فعالیت های مشترک شبکۀ همبستگی کارگری و احیای مارکسیستی

  • از میلیتانت شماره ۷۰

    همان طور که اطلاع دارید، جنبش کارگری ایران هم به دلیل سرکوب سیستماتیک جمهوری اسلامی در بیش از سه دهۀ گذشته، و فشارهای اقتصادیاجتماعی روزافزون داخلی و بیرونی، و هم به دلیل ضعف های درونی خود، با فقدان «اعتماد به نفس» رو به است. طبقۀ کارگری که روزی در همین کشور شوراهای کارگری را، یعنی نهادی را که نطفۀ اولیۀ قدرت و حکومت کارگری است، برپا نموده بود، امروز در شرایطی به سر می برد که حتی حق برخورداری از تشکل های مستقل و آزاد خود را ندارد و با کوچک ترین تلاشی در این مسیر، با شدیدترین برخوردهای امنیتی حکومتی رو به رو می گردد. بنابراین بازگشت «اعتماد به نفس» به کارگران و اثبات این که آن ها در این مسیر «تنها نیستند»، یکی از مؤلفه های کلیدی است. بخشی از این موضوع، به تلاش مشترک طبقۀ کارگر در سطح جهانی و به عبارت دیگر جنبۀ «بین المللی» فعالیت مربوط می شود که اهداف زیر را دنبال می کند:

    اول؛ بازگشت اعتماد به نفس به طبقۀ کارگر: اعتراضات بین المللی، اگر سازمان یافته و وسیع باشد، یکی از اهرم های فشار علیه رژیم هستند برای وادار کردن آن به عقب نشینی. تأثیر این حمایت ها را می شود در شناخته شدن رهبران عملی جنبش کارگری ایران (مثل شاهرخ زمانی ها، رضا شهابی ها، بهنام ابراهیم زاده ها و دیگر رهبران جنبش کارگری) به کل جهان دید، و این که رژیم می داند ایجاد هرگونه خطر جانی برای این رهبران در زندان ها، آن را با مشکلات بیشتری در سطح دنیا رو به رو می کند، به همین جهت برخلاف گذشته نمی تواند در نهایت آرامش و بی خبری، اقدام به تصفیۀ فعالین شناخته شدۀ جهانی بکند.

    به علاوه فعالین کارگری در زندان ها، هر لحظه به بیرون نگاه می کنند که ببینند دیگران چه کاری برای آن ها انجام می دهند. علت حساسیت رژیم به خبررسانی وسیع، و تلاش آن ها به جلوگیری از این روند از طریق تهدید کارگران زندانی و خانواده های آنان در بیرون، در همین امر نهفته است. این گونه اقدامات حسّ اعتماد به نفس را در درون کارگران به طور اعم و کارگران زندانی به طور اخص ایجاد می کند و مانع از درهم شکستن آن ها در زیر فشارها می گردد.

    مثلاً زمانی که فیلم مراسم اول ماه امسال سال 2013 در ترکیه که از طرف تشکل کارگری «یودیر» و با حضور «شبکۀ همبستگی کارگری» و «کمیتۀ حمایت از شاهرخ زمانی» برگزار گردید، به برخی کارگران نشان داده شد، واکنش مثبت و حسّ اعتماد به نفس آن ها از این اقدامات حمایتی کاملاً واضح و قابل مشاهده بود.

    دوم؛ حفظ دستاوردهای جنبش کارگری: اعتصابات کارگری گسترده و جدی در آیندۀ نه چندان دور که نقداً از هم اینک آغاز شده (از پلی اکریل اصفهان گرفته تا هفت تپۀ خوزستان و ده ها مورد دیگر ظرف چند هفتۀ گذشته)، بدون اتکا به متحدین بین المللی و همبستگی از سوی آن ها، به راحتی از سوی رژیم درهم خواهند شکست. برای روشن شدن این موضوع، به ذکر یک نمونه اکتفا می کنیم: مدتی قبل در ترکیه، حکومت «حزب عدالت و توسعه» حق اعتصاب در صنایع هواپیمایی و سایر صنایع استراتژیک و مهم را ممنوع اعلام کرد که هدف از این کار بسیار واضح بود. کارگران صنایع هواپیمایی در مخالفت با این ممنوعیت، وارد آکسیون و اعتصاب غیرقانونی شدند و موفق شدند که صدها پرواز را لغو و متوقف کنند. این اقدام که فقط طی یک روز صورت گرفت، تکلیف را مشخص کرد و پیام هشدارآمیز لازم را به دولت داد. در روز آکسیون، «اتحادیه های اروپایی» اعلام کردند که «اگر هواپیماهای ترکیه با شکستن اعتصاب در کشورهای ما فرود بیایند، ما اجازۀ بازگشت را به آن ها نخواهیم داد». بنابراین سؤال این است اگر در آینده کارگران حمل و نقل عمومی، حمل و نقل هوایی و غیره در ایران دست به اعتصاب بزنند، چه کسانی به این شکل از آن ها دفاع خواهند کرد؟

    سوم؛ استفاده از تجربیات بین المللی: به دلیل سرکوب های سیستماتیک حاکمیت سرمایه داری جمهوری اسلامی در طول بیش از سه دهۀ گذشته، جنبش کارگری در موارد متعددی یا به سمت رفرمیسم و مماشات چرخش کرده (مانند طورمارنویسی، علنی گرایی و فعالیت قانونی) و یا نتوانسته است تجربیات و سنت های انقلابی گذشتۀ خود را (مثلاً تجربۀ بسیار غنی و درس آموز شوراها در اوایل انقلاب 57) به نسل های جدید منتقل کند، به همین دلیل بدون شک برای رشد و تقویت خود و کسب آمادگی برای دوره های پیش رو، به تجربیات مبارزاتی طبقۀ کارگر در سطح جهان نیاز پیدا خواهد کرد؛ این موضوع بدون ارتباط با متحدین واقعی جنبش کارگری ایران در سطح جهانی امکان ناپذیر است. بنابراین باید میان تشکل های کارگری انقلابی کشورهای مختلف و جنبش کارگری در داخل ایران ارتباط ایجاد کرد، آن هم نه فقط برای فراهم آوردن امکان انتقال تجربیات و درس های مبارزاتی آن ها به بدنۀ جنبش کارگری ایران، بلکه همچنین ایجاد زمینۀ پشتیبانی عملی از جنبش کارگری داخل، مثلاً از طریق: برگزاری آکسیون های اعتراضی، راه اندازی کمپین های دفاعی در حمایت از فعالین کارگری زندانی، اعمال فشار به واسطۀ نهادهایی مثل سازمان جهانی کار و سایر نهادهایی که رژیم جمهوری اسلامی به دلیل عضویت در آن ها ملزم به رعایت تعهدات خود است، جمعآوری کمک های مالی و غیره.

    در این بین بسیار اهمیت دارد که زمینه برای ایجاد و حفظ ارتباط بین پیشروان کارگری در تبعید، و همچنین بین آن ها و سایر پیشروان کارگری در درون جنبش کارگری داخل، و همین طور انتقال دوسویۀ تجربیات و درس ها میان آن ها، فراهم شود.

    به طور خلاصه، این بخشی از همان وظایفی است که «شبکۀ همبستگی کارگری» و کمپین آن با عنوان «کارگران ایران تنها نیستندو همچنین رفقایی از «احیای مارکسیستی» برای خود تعیین کرده اند.

    برای آشنایی شما با این اقدامات و وظایف چندگانه، شما را به بخشی از فعالیت های تاکنون صورت گرفته رجوع می دهیم.

    الف. فعالیت های دفاعی (در ایران)

    تهران: فعالیت عملی در حمایت از شاهرخ زمانی که از 20 اسفندماه 92 در اعتصاب غذا به سر می برد

    تهران: حمایت عملی از افشین ندیمی و مهرداد صبوری، و دیوارنویسی علیه اعدام ها

    تهران: اقدام مشترک در حمایت از بهنام ابراهیم زاده

    تداوم حمایت عملی از شاهرخ زمانی در قطب صنعتی یکی از استان های ایران

    تهران: تداوم حمایت عملی از رضا شهابی و شاهرخ زمانی

    تهران و کرج: پخش پوستر و دیوارنویسی با شعار «اعدام ها را متوقف کنیدو «کردستان تنها نیست

    تحریم فعال انتخابات ریاست جمهوری با حمایت سمبلیک از شاهرخ زمانی

    ب. سازماندهی یا شرکت در آکسیون های بین المللی

    گزارش شبکۀ همبستگی کارگری از آکسیون 28 سپتامبر  نروژ در حمایت از کارگران زندانی

    دفاع از کارگران زندانی در مراسم اول ماه 2013

    جمع آوری ده هزار امضا در دفاع از شاهرخ زمانی در بریتانیا

    ج. دریافت پیام های همبستگی و حمایتی کارگران دیگر کشورها برای طبقۀ کارگر ایران

    پیام همبستگی کارگران ترکیه با کارگران «پلی اکریل» اصفهان:

    پیام همبستگی «انجمن همبستگی بین المللی کارگران» ترکیه به شاهرخ زمانی

    پیام همبستگی کارگران ترکیه به بهنام ابراهیم زاده

    د. درس آموزی از فعالیت های جنبش کارگری دیگر کشورها

    ترکیه: کمپین ضدّ سوانح کار و بیماری های شغلی

    ه. جمع آوری کمک مالی

    در دفاع از همسران و خانواده های فعّالین کارگری زندانی

    کلیپ «کمیسیون کمک مالی برای خانواده های کارگران سیاسی زندانی»

    در شرایط حاد فعلی جنبش، باید با اتکا به نیرو و امکانات جمعی، بدون اتلاف وقت، با برجسته کردن نقاط اشتراک و نه افتراق، کار را برای رسیدن به این گونه اهداف آغاز کنیم. چرا که باید مطمئن بود جنبش منتظر ما نمی شود.

    زنده باد همبستگی بین المللی کارگری!

    کارگران ایران تنها نیستند!

  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۳

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران