سازمان های کارگری و دوستان طبقاتی از کشورهای مختلف جهان ما را همراهی کردند

انجمن همبستگی بین المللی کارگران (UID-DER)

کمپین «انجمن همبستگی بین المللی کارگران» (UID-DER) در ارتباط با سوانح کار («سوانح کار، سرنوشت ما نیست، به مرگ و میر کارگران در اثر سوانح کار پایان دهید»)، با یک گردهمایی بزرگ به پایان رسیده است.

UD1

گردهمایی «پیش به سوی مبارزه و همبستگی علیه سوانح کار» در سالن «اتحادیۀ کارگران شرکت نفت، شیمی و لاستیک» (Petrol-İş) برگزار گردید. اضافه بر جوانب دیگر این گردهمایی، این رویداد شاهد نمونۀ خوبی از همبستگی بین المللی بود. پیام های همبستگی فراوانی از سوی سازمان های کارگریِ کشورهای مختلف- سازمان هایی که UID-DER با آن ها ارتباط و همکاری هایی داشته است- قرائت گردید.

اولین پیام از جانب اتحادیۀ کارگران راه آهن ژاپن (Doro-Chiba) قرائت گردید. آن ها در پیام خود، همبستگی صمیمانه و قلبی شان را ابراز نمود و گفتند که با UID-DER سال های زیادی است که همبستگی داشته اند، خصوصاً در رابطه با حملات نئولیبرال ها؛ آن ها گفتند: «ما باز هم عمیقاً از همبستگی بسیار با ارزش شما و جمع آوری 16 هزار امضا علیه نیروگاه های اتمی، سپاسگزاریم. ما در این جا تعهد می کنیم که از صادرات محصولات خطرناک این نیروگاه ها به کشور شما جلوگیری کنیم، تا بدین وسیله قدردانی خود را در مرحلۀ عمل به نمایش بگذاریم. بیایید تا همبستگی بین المللی طبقۀ کارگر را تقویت کنیم و با هم برای برقراری جامعه ای که در آن کارگران، یک زندگی انسانی داشته باشند، مبارزه نماییم. با درودهای همبستگی!»

UD3

«اتحاد برای رهایی کارگران» (AWL) در پیام خود، بر این تکیه داشت که سوانح محل کار در تمام کشورهای جهان پیش می آید، از ایتالیا گرفته تا بنگلادش و این مشکل بزرگی برای کارگران است. در پایان پیام خود گفتند که «به عنوان کارگران ضدّ سرمایه داری، ما می دانیم که این “سوانح” ناشی از سوء استفادۀ کارفرمایان در زمینۀ مسائل ایمنی است، و در حقیقت اتفاقی نیست؛ این ها نتایج اجتناب ناپذیر نظامی است که انسان ها را موجوداتی یک بار مصرف می بیند، و اگر به سود بیشتر کمک کند، از هر گوشه و کناری می زند و هر قانونی را زیر پا می گذارد. در برابر این نظام بربریت، ما دید سوسیالیستی خود را داریم- نظامی که نیاز انسان را در درجۀ اول اهمیت قرار می دهد و در آن هیچ کارگری به خاطر منافع کارفرمای خود صدمه نمی بیند و یا جان خود را از دست نمی دهد. با بهترین آرزوها برای موفقیت این کنفرانس و کمپین.»

از انگلستان هم یک کارگر وزارت آموزش و پرورش و یک کارگر خطوط زیرزمینی، هر یک پیام های همبستگی گرم خود را برای ما فرستاده اند.

پیام هایی هم از ایران داشته ایم. کشوری که حق و آزادی داشتن اتحادیه های کارگری ممنوع است و رهبران کارگری، زندانی و یا حتی به دار آویخته می شوند. خیلی از سازمان های کارگری و ارگان های وابسته به آن ها پیام های همبستگی خود را فرستاده و در آن ها احساسات گرم خود را در همبستگی با ما ابراز داشته اند. پیام اول از طرف «شبکۀ همبستگی کارگری ایران» به ترتیب زیر قرائت شد:

«ضمن مسرت و شادی عمیق، باخبر شدیم که هدف جمع آوری 100 هزار در کمپین “انجمن همبستگی بین المللی کارگران” با نام “سانحۀ کار، تقدیر نیست؛ مرگ ناشی از سوانح کار را پایان دهید!” محقق شده است.
این دستاورد، به خودی خود بی نظیر است. این که امضاهای مذکور اکثراً در محلات کارگری و ورودی کارخانه ها، آن هم به دنبال ارتباط چهره به چهره با تقریباً نیم میلیون نفر جمع آوری گردیدند، این کمپین را به پیشرفتی قابل ملاحظه در تاریخ جنبش کارگری ترکیه پس از کودتا تبدیل می کند… ما برای کمپین “انجمن همبستگی بین المللی کارگران”، با شعار برجستۀ آن “نه به سوانح کار بیشتر، نه به مرگ بیشتر”، آرزوی کامیابی در میان اقشار وسیع تری از طبقۀ کارگر و سایر بخش های جامعۀ ترکیه (از جمله پارلمان) را داریم. زنده باید همبستگی بین المللی و مبارزۀ طبقاتی طبقۀ کارگر!»

UD4

پیام بعدی از داخل ایران ارسال شده است. از رهبران مبارز زندانی در ایران که برای حقوق کارگران مبارزه می کنند و تحت شرایط سرکوب شدید قرار دارند. شاهرخ زمانی و سایر کارگران زندانی در پیام خود برای ما در مبارزه علیه استثمار سرمایه، خشونت و خفقان و کشتن کارگران در محل کار بر اثر سوانح، «از صمیم قلب» آرزوی موفقیت کردند و گفتند که آن ها زحمات UID-DER را در همبستگی با کارگران ایران فراموش نمی کنند؛ و سپس مجدداً سپاس گزاری کردند. در پایان آمده بود که «این آرزوی بزرگ ما است که روزهایی را ببینیم که تمام کارگران جهان علیه نظام سرمایه داری متحد شده باشند!»

سومین پیام سازمان های ایرانی، از طرف «شورای چپ و احزاب سیاسی کمونیست، سازمان ها و کمیته ها در همبستگی با کارگران ایران» بود که شامل 20 تشکل می شود. آن ها نیز به اهمیت کمپین ما علیه سوانح محل کار صحّه گذاشتند و پشتیبانی خود را اعلام نمودند. آن ها گفته اند که طبقۀ کارگر، یک طبقۀ بین الملل را شکل داده است و بنابراین مشکلات و راه حل های آن هم مشترک است و اتحاد بین المللی امری است که در حال حاضر در اولویت قرار دارد.

پیام های کارگران ایرانی مهاجر بر روی حاضرین تأثیر بسیاری گذاشت و احساسات همه را برانگیخت. اولین مورد از این پیام ها، از جانب «کمیتۀ همبستگی با جنبش کارگری ایران» در آلمان بود؛ سپس در پی آن پیام ویدیویی محمد اشرفی، یکی از کارگران پناهندۀ سیاسی سوسیالیست، پخش گردید. او در حالی که همدردی خود را با آن دسته از خانواده های کارگری که عزیزان خود را بر اثر سوانح کاری از دست داده بودند، اعلام می کرد، از ما بابت فعالیت خود در این زمینه سپاس گزاری کرد. او با قاطعیت بیان نمود که این نظام سرمایه داری استثمارگر باید برانداخته شود. او گفت: «چه من روزی ببینم که این طور بشود یا نه، این اعتقاد من است.» کلمات او احساسات حاضرین را در سالن برانگیخت.

پیام بعدی از طرف یک کارگر مهاجر ترکیه خوانده شد که 25 سال بود به اتریش مهاجرت نموده و در آن جا شاغل بود. او در پیام خود خاطر نشان کرد که کارگران مهاجر بزرگترین نقش را در ثروتمند کردن اتریش و رساندنش به رتبۀ هفتم در جهان داشته اند. پیام او این طور تمام شد: «یکی از وظایف عمدۀ سوسیالیست ها در هر کشوری از جهان همیشه این بوده که در هر جایی که مناسبات تولید سرمایه داری حاکم است، کمپین ها و فعالیت هایی علیه سوانح کار و بیماری های شغلی انجام دهند و در برابر قوانین بورژوایی ایستاده و حدود آن را عقب بزنند. من به شما به دلیل فعالیتی که داشته اید، به دلیلی چنین مسئولیتی که بر عهده گرفته و چنین کمپینی که به راه انداخته اید، تبریک می گویم. او همچنین درودهای گرم طبقۀ کارگر اتریش را به طبقۀ کارگر ترکیه ارسال داشت و گفت: «درود بر آنانی که می آفرینند!»

این پیام ها که از جانب سازمان های کارگری و دوستان طبقاتی فرستاده شده بود، پیام بین المللی این جلسه را تقویت کرد و طی این نشست، ماهیت بین المللی طبقۀ کارگر، مشکلات آن و چگونگی رفع این مشکلات قاطعانه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از گوش فرا دادن به این پیام ها که قدرتمند و پر احساس بودند، کارگران حاضر در نشست، همبستگی کارگری بین المللی خود را با این شعار اعلام نمود: «کارگران جهان متحد شوید!»

25 دسامبر 2013

ترجمۀ فارسی: شبکۀ همبستگی کارگری (IWSN)

 HYPERLINK “http://en.uidder.org/workers_organisations_and_class_friends_from_different_countries_were_with_us.htm” http://en.uidder.org/workers_organisations_and_class_friends_from_different_countries_were_with_us.htm

 

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران