۲۶ سال پیش: دادگاه شوروی از «سرگئی سدوف»، فرزند تروتسکی، اعادۀ حیثیت می کند

از  کارگر میلیتانت شماره ۷۸

روز ۲۱ نوامبر ۱۹۸۸، روزنامۀ دولتی شوروی، «ایزوستیا»، اعادۀ حیثیت قضایی از جوان ترین پسر لئون تروتسکی، «سرگئی سدوف» را اعلام کرد. دادگاه عالی شوروی تصدیق کرد که اعدام سدوف در طی دورۀ تسویه های ۱۹۳۷۳۸، قتل عمد دولتی بوده است.

«سرگئی سدوف»، به عنوان یک مهندس بااستعداد که آثاری را دربارۀ ترمودینامیک و موتورهای دیزلی منتشر نموده بود، زمانی که در دهۀ ۲۰ زندگی خود بود، استاد «انیستیتوی تکنولوژی مسکو» گردید. او در سیاست دخالتی نداشت.

با این وجود تنها «جرم» او این بود که فرزند تروتسکی، متهم اصلی در محاکمات مسکو است. «سدوف» ابتدا در اوایل ۱۹۳۵ با شروع نخستین تسویه ها، دستگیر و به پنج سال تبعید در سیبری محکوم شد. او متعاقباً در سال ۱۹۳۶ مجدداً دستگیر شد و به اردوگاه کار اجباری در «وُرکوتا» فرستاده شد.

با آغاز دور دوم تسویه های استالین در سال ۱۹۳۷، پلیس مخفی شوروی (ان. کا. و .د) «سدوف» را به تلاش برای مسموم نمودن کارگران کارخانه متهم کرد. گمان می رود که مجازات مرگ وی در تاریخ ۲۹ اکتبر ۱۹۳۷ اجرا شده باشد. در آن زمان او تنها ۲۹ سال داشت.

این اعادۀ حثیت، در پاسخ به درخواست مکتوب دختر سدوف، «یولیا آکسلرود»، به میخائیل گورباچف انجام شد. «آکسلرود» که در سال ۱۹۷۹ به ایالات متحده مهاجرت کرده بود، پرسش هایی را دربارۀ شرایط مرگ پدر خود مطرح کرد و خواهان پاک کردن نام او شد.

بیانیۀ «ایزوستیا» مبنی بر اعادۀ حیثیت، تنها دو جمله بود که جزئیات اندکی را ارائه می کرد.

تروتسکی در سال ۱۹۴۰ ترور شد، و فرزند بزرگ­تر وی، «لئون سدوف»، در سال ۱۹۳۸. آن ها هر دو مبارزۀ سیاسی بی امانی را علیه خیانت های ضدّ انقلابی استالین پیش گرفته بودند. این دو هرگز از سوی اخلاف سیاسی استالین، مورد اعادۀ حیثیت قرار نگرفتند.

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران