کارگران ایران تنها نیستند! شرکت فعالان شبکه همبستگی کارگری در اول ماه مه ۲۰۱۳ در شهرهای مختلف جهان

کارگران ایران تنها نیستند!

شرکت فعالان شبکه همبستگی کارگری

 اول ماه مه ۲۰۱۳ در شهرهای مختلف جهان

sweden001

sweden002

بوتوبری – سوئد

**************************

turkey001

turkey002

turkey003

turkey004

turkey005

turkey006

استانبول-  ترکیه

گزارشی از برگزاری مراسم اول ماه مه 2013 شهر استانبول ترکیه 

صبح روز 1 مه 2013 در شهر استانبول ترکیه هزاران کارگر با حضور در خیابان های اصلی این شهر با رژه و راه پیمایی مراسم روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. مراسم اول ماه مه امسال در شهر استانبول در سه منطقۀ مجزا برگزار شد، که یکی از آن ها حوالی میدان تقسیم بود. راهپیمایی تشکل های کارگری مسل سندیکای دیسک، کسک و سندیکای تورکیش و هم چنین شماری از احزاب و سازمان های چپ از ساعت هفت و نیم صبح امروز در محله های اطراف میدان تقسیم شروع گردید و با وجودی که پلیس شب گذشته چهل هزار نیرو از شهرهای اطراف به استانبول وارد کرده و تا شعاع سه کیلومتری میدان تقسیم تمامی راه ها را مسدود کرده بود، باز هم از همان دقایق اول صبح کارگران به سمت میدان تقسیم حرکت کردند؛ اولین درگیری ها در خیابان بشیکتاش شروع شد و ماشین های آب پاش به اضافۀ گاز فلفل به استقبال کارگران رفتند، پلیس هم با باتوم های برقی مشغول ضرب و شتم کارگران شد و درگیری ها تا زمان نگارش این خبر که پاسی از شب است، ادامه دارد. شایان ذکر است عدۀ بسیار زیادی زخمی و ده ها نفر نیز دستگیر شدند که از سرنوشت دستگیر شده ها خبری در دسترس نیست.

مراسم در محلۀ «گبزه» استانبول 

امروز صبح با ابتکار «انجمن همبستگی بین المللی کارگران» ترکیه و چند تشکل دیگر فراخوان به تظاهرات در محلۀ گبزه، از مهم ترین محلات کارگری استانبول، داده شد که با استقبال هزاران نفر روبه رو گشت. به این ترتیب از ساعت هشت صبح، کارگران دسته دسته در صفوف به هم تنیده و متحد در این محل با پلاکاردها، شعارها و تجهیزات برگزاری باشکوه این مراسم حضور یافتند. مراسم با رژۀ کارگران و خواندن سرودهای انقلابی و کارگری به سمت میدان اصلی گبزه شروع شد و با پایکوبی و شعارهای آتشین حاضرین ادامه یافت. ایرانیان، کارگران و فعالین کارگری پناهجوی مستقر در ترکیه با فراخوان «کمیتۀ حمایت از شاهرخ زمانی» و دعوت رفقای «شبکۀ همبستگی کارگری» در این مراسم حضور یافتند و خواستار آزادی بی قید و شرط کارگران، فعالین کارگری زندانی و همۀ زندانیان سیاسی ایران شدند. ایرانیان شرکت کننده با حمل پلاکاردهایی با مضمون هایی شامل «آزادی کارگران زندانی»، «کارگران جهان متحد شوید»، «کارگران ایران تنها نیستند» و حمل عکس و پلاکارد فعالین کارگری زندانی دوشادوش هم طبقه ای های ترک خود در این مراسم حضور یافتند.

پس از چند ساعت راه پیمایی و حضور در میدان اصلی گبزه، مراسم با رقص و پایکوبی و شادی ساعت دو نیم بعد از ظهر پایان یاف.ت 

زنده باد انترناسیونالیسم پرولتری.

کمیتۀ حمایت از شاهرخ زمانی 

۱ مه ۲۰۱۳

************************

Germany002

Germany003

Germany004

Germany005

هامبورگ- آلمان

*********************

London

لندن – انگلستان

گزارش مراسم اول ماه در لندن

با وجود اين که «اول ماه مه» در انگلستان روز تعطيلی کارخانه ها و ادارات نیست، و به اين دليل سنت جا افتادۀ برگزاری مراسم اول ماه مه در آن مانند دیگر کشورها وجود ندارد، صدها نفر از فعالان اتحاديه های کارگری، فعالان کارگری، پناهندگان ترک و کرد، و ديگر طرفداران حقوق طبقۀ کارگر از ميدان «کلارکنول گرين» (که «کتابخانۀ يادبود مارکس» در آن واقع شده و لنين زمانی که در لندن بود در يکی از اتاق های آن «ايسکرا» را تحرير می نمود) تا «ميدان ترافالگار» (مقصد اکثر تظاهرات و راهپيمايی ها در اين شهر)، پرچم ها و پلاکاردهای اتحاديه ها و انجمن های خود را برافراشتند و سرودها و شعارهای سنتی کارگری را سر دادند.

هنگامی که تظاهرکنندگان به «ميدان ترافالگار» رسيدند، به سخنرانی هايی از سوی فعالان و رهبران اتحاديه ها، از جمله «لن مک کلاسکی»، رهبر اتحادیۀ «يونايت» و «جرمی کوربين» و «جان مک دونال» از اعضای چپ حزب کارگر در پارلمان، گوش کردند. سخنرانان شامل نمايندگان گروه های متفاوت ترک، کرد و علويان نيز بودند.

پس از اتمام مراسم يادبود روز جهانی کارگر، و در بعضی موارد همزمان با آن، تظاهرات های مشخصی نيز صورت گرفتند. همزمان با مراسم، تظاهرات «ترس کوساس کمپين» (کارزار سه چيز)، که برای دستيابی کارگران نظافتچی دانشگاه لندن به حقوق خود در زمان بيماری، مرخصی و بازنشستگی مبارزه می کنند، برگزار شد. اين کارزار از سوی کارگران نظافتچی دانشگاه، که اکثراً از کشورهای آمريکای لاتين هستند، و طرفدارانشان آغاز شد. پس از اتمام مراسم، تظاهرات ايستاده ای در «خيابان آکسفورد» در جلوی «پرايمارک» صورت گرفت؛ «پرایمارک» فروشگاهی است که لباس های ارزان قيمت می فروشد، و يکی از کارخانه هایی که اخيراً در بنگلادش بر سر کارگران فروریخت و صدها کشته به جای گذاشت، برایش لباس های ارزان توليد می کرد؛ فعالين «ضد سرمايه داری» در مقابل آن شعارهای مختلفی را مانند «پرايمارک، پرايمارک، قاتل، قاتل» سر دادند.

طرفداران شبکۀ همبستگی کارگری در مراسم يادبود روز جهانی کارگر لندن مانند سال های پيش فعالانه شرکت کردند.

شبکۀ همبستگی کارگری

دوم مه ۲۰۱۳

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *