نقش لنین در قتل تزار و خانواده او، صحت ندارد!


گزارش روزنامه راستگرای «تلگراف»* درباره “عدم اثبات نقش لنین در قتل تزار و خانواده او”
مورخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۱

باز گردان:آبتین کاویانی

پژوهشی دیرینه درباره قتل آخرین تزار و خانواده وی پایان یافت در حالی که یافتن مدرکی مبتنی بر از دست داشتن لنین در این امر بی نتیجه ماند.
ولادیمر سولویوف ،سرپرست هیئت تحقیق، در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا بیان کرد:
“تاریخدانان و بایگانی کنندگان وقایع تاریخی هیچ گونه مدرکی از رهبر بلشوییک ها و ریاست دژ یکاترین بورگ،یاکوف یروفسکی،مبتنی بر قتل تزار در سال ۱۹۱۸نیافتند.متخصصان و تاریخدانان برجسته ای در این پژوهش حضور یافتند و میتوان امروز با اطمینان می توان گفت هیچ مدرک قابل استنادی درباره انجام این قتل ها توسط لنین و یا یروفسکی وجود ندارد.”
دادگاه کیفری روسیه پرونده مربوط به اتهام این اشخاص در جرم را مختومه اعلام کرد. با این حال “سولویوف” بیان کرد که لنین و یوروفسکی به سبب تصدیق این عمل و عدم مجازات قاتلان ،از ان زمان مورد سرزنش واقع شده بودند.
سولویوف اظهار داشت:”زمانی که تمام اعضای خانواده به قتل رسییدند و وقوع ان به شکل رسمی ثابت شد،هیچ کدام از سازمان دهندگان و مشارکت کنندگان در جرم مورد تنبیه قرار نگرفتند.”
تزار نیکولای دوم و همسر آلمانی الاصل او ,الکساندرا فیودورونا،پنج فرزند ایشان در سرداب یک خانه در شهر اورلاس یکاترین بورگ مورخه ۱۷ جولای ١٩١٨ پس از انقلاب اکتبر به قتل رسیدند.
در یک پرونده پیچیده،نوادگان تزار خواستار اثبات قتل خانواده تزار به واسطه سرکوب سیاسی بودند.بدین سبب پژوهشگران وادار شدند تا مدرکی دال بر قتل آنان به وسیله یک دستور دولتی بیابند.اما پژوهشگران از سوی دادستان کل کشور پرونده را در سال ٢٠٠٩ مختومه اعلام کردند.بدین سبب که از زمان ارتکاب جرم مدت زمان زیادی سپری شده بود و مظنونین و متهمان مرده اند.شاهزاده ماریا ولادیمرونا،مدعی خاندان سلطنتی از دادگاهی در مسکو خواستار رسیدگی به این پرونده شد.این دادگاه رسیدگی به پرونده را به سال آینده واگذار کرد.
در یک گفت و گوی دیگر ،سولویوف بیان کرد که برای دفن پیکر تزار و همسرش,دو فرزند ایشان ولیعهد روسیه (الکسی)که کلیسا ارتودوکس پیش از ان هویت اجساد را زیر سوال برده بود ,درخواست داده است.
در همین گفت و گو سولویوف اظهار داشت که نه کلیسای جامع روسیه و نه دولت به دنبال بقایای این اجساد نبودند.اما او بقایای موی این افراد را نزد خود نگاه داشت ; چرا که دیر یا زود این اجساد بر اساس قوانین عمومی دفن خواهند شد.
این در حالی است که کلیسای سنت باسیل خانواده تزار را به عنوان قدیس اعلام کرد .اما از به رسمیت شناختن ماریا و الکسی که پیکرشان از خانواده جدا شده بودند و در ازمایش “دی ان ای” در سال ۲۰۰۸ شناسایی شدند،سر باز زد.
١٧ اکتبر ٢٠٢٣

لینک روزنامه راستگرای «تلگراف» در بریتانیا (مورخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۱)
*
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/8264321/No-proof-Lenin-ordered-last-Tsars-murder.html

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران