اسماعیل بخشی آزاد شد، مبارزه علیه دولت سرمایه داری ادامه دارد!

مقالات مندرج در کارگر پیشتاز ۳۹- ۱۱ آبان ۱۳۹۸

خود دولت، بخش خصوصی را روی کار آورده!

«دولت اعلام می‌کند که ما با کارگران هستیم اما ما از کجا می‌فهمیم که دولت همراه با سرمایه داران است؟ همه آن آقایان رفته‌اند و هیچ کس هم در این مورد بحثی نکرده بلکه  نمایندگان کارگران و خود کارگران دریافتند که جریان از چه قرار است. با پی‌گیری نمایندگان بود که دریافتیم که آقایان نیستند و اختلاس کرده و تحت تعقیب‌اند؛ و بعضی از آن ها هم دستگیر شده‌اند. با مراجعه به دولت سوال کردیم که این آقایان کجا هستند؟ آیا زندانی هستند؟یا فراری‌اند و تحت تعقیب؟ و دلیل اصلی آن چیست؟ درحالی که دولت هیچ پاسخی نمی دهد. چرا؟ چون پای خودش هم گیر است. خودش این‌ها را آورده. تف سربالاست اگر بخواهد با آنها برخورد کند. حاصل سیستم اقتصادی و کار خودش چنین کسانی است». (سخنرانی اسماعیل بخشی -۱۷ آبان ۱۳۹۷)

ما باید به سخنان اسماعیل بخشی عزیز که به خاطر نمایندگی از ما و حفظ منافعمان امروز در زندان است باید توجه کنیم و طبق گفته او عمل کنیم. اسماعیل عزیز، اسد بیگی خائن را زیر سؤال برد و در عمل فهمید که دولت «پای خودش هم گیر است»! اگر دولت بخواهد دخالت کند «تف سربالاست»! ما بخش خصوصی را نمی خواهیم اما نظارت مستقیم دولت را هم نمی خواهیم. ما دولتی شدن نمی خواهیم. ما نظارت مستقیم خودمان را می خواهیم. دولتی شدن تحت نظارت ما عملی نیست! هرگز دولت کنترل و نظارت ما را نخواهد پذیرفت. مطالبه ما نظارت مستقیم خود کارگران بر امور تولید و توزیع در هفت تپه است.

پیام دریافتی- کانال مستقل کارگران هفت تپه kargare7tape@

آیا مطالبات کارگران سیاسی باید باشد؟

دوستان و همکاران عزیر،‌ آنها ما را تحت فشار می گذارند که مطالباتمان نباید سیاسی باشد!‌ اما دوبرابر تحت فشار هستیم که از این یا آن مقام دولتی به خوبی و نیکی یاد کنیم! یعنی با وجود سفره خالی از نان از ما میخواهند به آنها نان قرض دهیم!  آیا این سیاست نیست؟

اگر میخواهید فقط مطالبات صنفی کارگر مطرح شود. اولا به آن پاسخ مثبت دهید. ثانیا فعالین ما را دستگیر نکنید وگرنه ما را مجبور می کنید تا از او دفاع کنیم و خواهان آزاد شدنشان بشویم و این دیگر دست ما نیست که از چارچوب صنفی به اعتراض سیاسی هم منجر می ‌شود.

چطور میخواهید ما سیاسی نباشیم اما خودتان با سیاست ما را سرکوب کرده و دستگیرمان می‌ کنید؟! خوب شما هم به مطالبات صنفی واکنش سیاسی نشان ندهید تا کارگران از حد مطالبات خود بیشتر نخواهند و نگویند. آیا تلاش شما برای شکستن اعتصاب ما سیاسی نیست؟ آیا رشوه دادن و ایجاد تفرقه بین کارگران و دادن چلوکباب و ایجاد دو دستگی بین صف کارگران سیاسی نیست. آیا اتهام امنیتی وارد کردن برای درخواست های خیلی ساده و صنفتی ما برخورد سیاسی نیست؟

چرا ما را که حداقل های صنفی را دنبال می کنیم وادار می کنید پای مقامات دولت را به وسط اعتصاب صنفی بکشانیم،‌ این خودش سیاست نیست؟ مگرکارخانه را مریخی ها به بخش خصوصی واگذار می کنند که حالا ما را تحت فشار می گذارید که برویم از سیاست شما دفاع کنیم و تازه بگوئیم با سیاست هم کاری نداریم! یعنی واقعا ما باید برای دریافت مزایا و دستمزدی که برایش کار کردیم صدتا درود و ثنا به این و مرگ و نفرین به آن بگوئیم و تازه هنوز هم منتظر بمانیم که آیا درخواستهایمان قبول می شود یا نه؟

ثانیا درست است که ما کارگران مطالبات صنفی مطرح میکنیم و آن هم برای این است که تحت فشار صنفی هستیم. گرسنه‌ ایم، بی حقوقیم، دستمزد معوقه داریم و … و البته که همه اینها صنفی است، اما ما کارگران سیاست هم داریم. فکر نکنید از زیر بوته آمدیم و چیزی حالیمان نیست.

اگر قرار باشد سیاست نداشته باشیم از هیچ نوع آن نخواهیم داشت. چه سیاست دفاع از مقام های دولت و چه سیاست های دیگر. اما اگر قرار باشد سیاست را هم دخالت دهیم حتما سیاست مستقل خود کارگران که بر علیه منافع سرمایه دار است و به نفع همه آحاد کارگران است را به کار خواهیم برد و چاره ای هم به جز این نداریم.

پیام دریافتی- کانال مستقل کارگران هفت تپه kargare7tape@

از اعتصاب هفت تپه ای ها بیاموزیم

کارگران نیشکر هفت تپه از اعتصاب خود درس های زیادی گرفتند و در واقع درس هایی هم به همه ما دادند. آنها یاد گرفتند که وعده های کارفرما و دستگاه های حامی کارفرما و سرمایه داری پوشالی و دروغین است. یاد گرفتند نباید به آنها اعتماد کرد. متوجه شدند دولت، حاکم حامی اسد بیگی و سرمایه دار است و کمترین ارزشی برای کارگران و مطالبات آنها قائل نیست. فهمیدند با اتحاد و همبستگی می توانند به خواسته های خود برسند و قدرتشان بدون اتحاد، و با تفرقه و دو دستگی ضعیف می شود. یاد گرفتند مراقب عوامل کارفرما در اطراف خود باشند.

اما اعتصاب آنها درس های بسیار با ارزش دیگری هم برایشان داشت. کارخانه و اعتصاب مانند مدرسه ای شد تا در آن بیاموزند که هرگز نباید توهم و اعتمادی به مقاماتی داشته باشند که گهگاهی و در اعتصاب و اعتراض می آیند و قول هایی میدهند؛ چه امام جمعه و رئیس قوه قضائیه و چه مجلس و نمایندگانش. همچنین میتوان گفت که بخش زیادی از این عزیزان آموخته اند که نباید همه تدارک اقدمات و اعتراضات و اعتصاب را جلوی چشم بیگانه، عوامل کارفرما، خائنین و امثالهم انجام دهند وگرنه خیلی زود ضربه می‌خورند.

و اکنون پس از گذشت بیش از ۲۰ روز از اعتصاب که دولت حامی کارفرمای فاسد و این سرمایه دار اختلاسگر، توپ و تفنگ به همراه گارد سرکوبش به کارخانه فرستاده، کارگران می‌آموزند که برای دفاع از حقوق به حق و شرافتمندانه خود چاره ای ندارند به جز تسلیم نشدن در برابر سرکوبگران و به هر شکل ممکن لازم است که دست به مقاومت بزنند. احتمالا به زودی شاهد این خواهیم بود که از سوی کارگران درخواست کمک از اهالی شهر و همه کارخانجات منطقه انجام شود.

دفاع از اعتصاب به هر وسیله ممکن بخشی از وسایل دفاع کارگر از حقوق و حیثت خود است. کارگران هفت تپه در آموزشگاه اعتصاب خود با ماهیت دولت و دم و دستگاه سرمایه دار ناقص‌الخلقه و وعده و وعید و فریب هایش آشنا شدند و پیروزی اعتصابشان هم دقیقا در همین است.

تا همینجا و فقط به همین دلیل اعتصابِ کارگران نیشکر هفت پیروز است چون که با وجود تحمل انواع فشارها و سرکوب ها متوجه شدند دشمن اصلی آنها در بالاتر از مقام اسدبیگی ها و در جایگاه ها و مقام های مختلف در دولت و …نشسته است. درست همین شناخت آنها باعث شد که دولت که دید دستش برای کارگران رو شده به سیم آخر بزند و دستگاه سرکوبش را به سراغ کارگران بفرستد.

گیریم زدند و خون ریختند و دستگیر کردند و به زندان بردند، این اعتصاب کار خود را کرده است. به کارگران آموزش مبارزه علیه ظلم و سرکوب و بی حقوقی و کارفمای فاسد و سرمایه دار فاسد و تمام نهادهای این سرمایه داری را داده است و این برای نه فقط کارگران هفت تپه که برای کل جنبش کارگران دستآورد به مراتب بزرگتر از مجموعه همه مطالباتشان است. اکنون وقت آن رسیده که کارگران سایر بخش های تولیدی در حمایت از هفت تپه وارد اعتصاب و اعتراض شوند. درس های ضد فساد و ظلم و اختلاس و بی حقوقی و سرمایه داری باید در همه کارخانجات فراگرفته شود تا کارگران یک بخش با ارتشی تا خرخره مسلح، تنها و بی دفاع نمانند.

درود بر شرف و وجدان بیدار شما کارگران هفت تپه که معلم مبارزه برای همه ما کارگران در سراسر ایران شدید.

مطلب دریافتی  – کانال مستقل کارگران هفت تپه kargare7tape@

 کارگران مالکان واقعی شرکت هستند

«حالا ما تعیین‌تکلیف می‌کنیم. سه سال شرکت را چاپیدند. دولت با تمام قدرت پشتش بوده. دیگر بس است. الان آمده‌ایم تا شوراها را تمرین کنیم. ما شکل آن را درست کردیم. در هر اداره‌ای نماینده انتخاب کردیم.»

(سخنرانی اسماعیل بخشی -۱۷ آبان ۱۳۹۷)

آنچه تجربه کردیم این است  بخش خصوصی شرکت را چاپیدند و دولت هم با تمام قوا پشت بخش خصوصی قرار گرفت. اسماعیل بخشی عزیز  به این علت  در زندان است که ارتباط نزدیک بخش خصوصی و دولت را بر ملا کرد و بخش عمده کارگران شریف هفت تپه از او حمایت کردند. دولت  سرمایه داری به این علت ایجاد می شود که  حافظ منافع سرمایه داران باشد. هیچگاه دولت سرمایه داری طرف کارگران را نمی گیرد. سرمایه داران کارگران را استثمار می کنند تا  جیب های خود را پر کنند. دولت هم باید این وضعیت را پایدار   و بی مخاطره نگه دارد. اگر کارگران تسلیم سرمایه داران شوند، دولت اقدامی نمی کند. اما به محض اینکه اعتراضات کارگری و بخصوص اعتصاب کارگری آغاز می شود، دولت وارد معرکه می شود. ابتدا با چهره بی طرفانه و خیرخواهانه نسبت به کارگران. اگر کارگران تمکین نکنند با چهره خشن و طرفدارانه از سرمایه داران نیروی ضربت خود را به جان کارگران می اندازد. خائنان به کارگران را اجیر می کند تا اعتراضات کارگری را از درون نابود کند.

کارگران حق دارند و باید خواهان باز شدن دفترهای دخل و خرج شرکت باشند.کارگران حق دارند و باید بدانند سرمایه داران چقدر سود می برند؟ کارگران حق دارند بدانند حقوق مدیران چقدر است؟ به قول اسماعیل عزیز ما کارگران باید  شوراها را تمرین کنیم. یعنی نشان دهیم نه به بخش خصوصی و نه به دولت نیاز ی نداریم. خودمان می توانیم هم مدیر باشیم و هم تولید کننده و هم توزیع کننده. شرکت هفت تپه به ارباب ها ی بی لیاقت و دخالت دولتی نیاز ندارد. کارگران، مالکان و اربابان واقعی شرکت هستند.

پیام دریافتی- کانال مستقل کارگران هفت تپه kargare7tape@

دروغ های قوه قضائیه و حمایت آنها از کارفرمای فاسد هفت تپه

«ما تا وزارت کشور هم رفتیم… و هرجا هم که می‌رفتیم از سرمایه‌داران حمایت می‌شد. من به عنوان نماینده شما با وزیر، استاندار، فرماندار، سازمان اطلاعات، نمایندگان استان، نمایندگان شهرستان، از طرف همه شما صحبت کردیم. منتها علیه سخنان آنها که حمایت از سرمایه داران است. و چون ما نظام را نظام سرمایه‌داری استثمارگر معرفی می کنیم.» (از سخنرانی اسماعیل بخشی ۱۷ آبان ۱۳۹۷)

در نتیجه زمانی که غلام رضا اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه می گوید: « وضعیت کارگران در بخش‌های مختلف از دغدغه‌های رئیس قوه قضائیه است و ایشان بار‌ها اعلام کردند هم حرف کارگران را باید شنید و هم رسیدگی کرد». این گفته دروغ محض است.

اسماعیل بخشی که امروز به علت حمایت از کارگران هفت تپه در زندان است  و بدترین رفتار با او شده است از تمامی روزنه ها از جمله مذاکره برای مطالبات کارگران استفاده کرد. اما به گفته اسماعیل بخشی: « هرجا هم که می‌رفتیم از سرمایه‌داران حمایت می‌شد».

علت اینکه غلام رضا اسماعیلی ها  حامی ما کارگران نیستند و نمی توانند نقش «قاضی» را ایفا کنند، یک چیز است و آنهم اینست که  کل دولت و نمایندگانشان از جمله قوه قضایی حامی بخش خصوصی و سرمایه داری اند.

ما کارگران نباید هیچ توهی نه به بخش خصوصی و نه به حامیان بخش خصوصی از جمله قوه قضائیه داشته باشیم.

پیروزی نهایی هر حرکت کارگری فقط با مبارزۀ مستقل کارگران و سازماندهی مستقل تضمین خواهد شد. تشکل ها و نهادهای کارگری که به وسیلۀ خودِ  کارگران سازمان پیدا کند، در نهایت پاسخ گوی نیازهای آنان خواهد بود– نهادهایی که می تواند کارگران را به صورت آزادانه و جدا از هرگونه تفرقه به دور مبارزات مشخص و عملی علیه دولت سرمایه داری بسیج کند. مانند مبارزه با خصوصی سازی که مثل بلای مضاعف به جان ما کارگران انداخته اند.

پیام دریافتی- کانال مستقل کارگران هفت تپه kargare7tape@

با کمیته اقدام در تلگرام تماس بگیرید

Komitee1Eghdam@

 

 

 

 

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران