اعتصابات واعتراضات کارگری علیرغم سیاست های ضد کارگری رژیم همچنان ادامه دارد!+شنیداری

بنا به اخبار رسیده جمعی ازکارگران هپکو با حضور در مرکز شهر اراک دراعتراض به وضعیت این شرکت، رکود تولید وحقوق عقب‌افتاده‌اشان تجمع کردند. آنان درپایان راهپیمایی خود در مقابل دفتر نمایندگان اراک، کمیجان وخنداب درمجلس شورای اسلامی تجمع کرده پس ‌از قول مدیرعامل مبنی بر پرداخت باقیمانده حقوق فروردین و اردیبهشت میدان مرکزی اراک را به سمت کارخانه ترک نمودند؛ اما روند وقایع چندساله اخیرهپکو نشان می‌دهد که ماجرا به همین‌جا خاتمه نخواهد یافت. کارگران این کارخانه طی چند سال گذشته هرچند ماه یک‌بار تجمع اعتراضی برپا می‌کنند و سال گذشته حتی برای چند روز راه‌آهن شمال-جنوب را بستند.

هپکونیزیکی دیگرازقربانیان سیاست خصوصی سازی رژیم است که بهای آن از کیسه خالی کارگران پرداخت می‌شود. بنا به گفته کارگران تولیدات کارخانه پس ازفروش آن به بخش خصوصی نزول چشمگیری کرده واز ابتدای سال فعلی هیچ‌گونه تولید جدیدی نداشته است.

روند پراکنده اعتراضات واعتصابات و دوباره‌ کاری‌ها باری دیگر بر اهمیت انتقال تجربه ازیک کارخانه به دیگر واحد‌های تولیدی و فراگیرنمودن این تجارب درتمامی سطوح مبارزات کارگری به عنوان یکی از وظایف محوری جهت ارتقاء جنبش کارگری اصرار می‌ورزد؛ به عنوان مثال کارگران نیشکر هفت‌تپه که پس ازتجربه تمامی تاکتیک‌های مذاکره، مماشات وعقب‌نشینی سرانجام به این نتیجه رسیدند که تنها با تکیه برقدرت خود درقالب شوراهاست که می‌توان به تمامی حقوق و خواست‌ها، ازجمله کنترل تولید، حسابرسی دفاتر کارخانه و سرانجام کنترل شورایی کارخانه دست یافت. این دستاورد ارزشمندی است  که باید به کارخانجات دیگرانتقال یابد.

و دقیقا همین مفهوم است که حاکمان را به وحشت و تکاپو انداخته. آنان با تمام قوا تلاش می‌کنند تا از گسترش وهمگانی‌ شدن آگاهی طبقاتی کارگر جلوگیری نموده وآن را در نطفه خفه کنند. سخنان اخیرابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه در دیدار روز دوشنبه 4 شهریورموید همین وحشت است. وی با اشاره به اعتراضات کارگری درایران گفت: “اعتراضات کارگری درکشور کم نیست و ما در حال رسیدگی به آنها هستیم، منتها گاهی کسی درپوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم”. رئیسی و دیگر دست‌اندرکاران حکومتی تلاش می کنند با استفاده ازاتهاماتی چون “اقدام علیه امنیت کشور”، “ارتباط با عوامل خارج از کشور” ویا “تبانی جهت براندازی حکومت جمهوری اسلامی” کارگران شرکت کننده در تظاهرات را مرعوب کرده وبه خیال خودشان درس عبرتی به بقیه معترضین بدهند، زهی خیال باطل.

مصداق عملی چنین سیاستی در جریان محاکمات اخیر کارگران هفت‌تپه ودستگیر شدگان تظاهرات روز کارگر توسط قاضی جیره‌خوار و جنایتکار، قاضی مقیسه تجلی می یابد. این محاکمات درعین این‌که نشان‌دهنده این وحشت وزبونی است، همچنین خبر از تعمیق بحران‌ها در حاکمیت وهمچنین دربطن جامعه نیز می‌دهد. درگیری‌های اخیر برادران لاریجانی با خامنه‌ای  و شکاف ناشی از آن در بدنه ساختار نظام، دوشادوش با بحران ساختاری موجود درتمامی سطوح جامعه شرایط بسیارشکننده وحساسی درحیات سیاسی حاکمیت ایران ایجاد کرده است؛ ورژیم ایران در برهه های مختلف تاریخی نشان داده است که همیشه از حربه سرکوب وایجاد وحشت برای کنترل اوضاع استفاده می کند؛ حربه‌ای که رئیسی بشارت آن را داده وقاضی مقیسه بکارمی‌بندد، اگرچه هر دو فراموش می کنند که دیگر در برپاشنه کهن نمی‌چرخد.

حاکمیت ترفند‌های دیگری نیزدرانبان دارد. رئیسی دربخش دیگری ازسخنانش درجمع نمایندگان مجلس می‌گوید “کارگران باید مقابل کسانیکه فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند”. که مصداق همان سیاست کهن انگلیسی “تفرقه بیاندازوحکومت کن” است .

اینک، در زمانی که دشمن تلاش می‌کند تا با استفاده از شیوه‌های مختلف، از جمله تهدید، ارعاب و تفرقه‌افکنی در درون طبقه کارگر مجددا کنترل خود را در سطح جامعه برقرارکند، این وظیفه کارگران پیشرو و  روشنفکران کارگری است که با ایجاد تشکلات مستقل و سراسری و همچنین انتقال تجربه، با آن به مقابله بپردازند. کارگران از خلال مبارزات بی‌امان خود از ظهور سرمایه‌داری تاکنون موفق شده‌اند که بر حق تشکیل شورا و سندیکا به عنوانمهمترین ابزار پیشبرد مبارزه طبقاتی صحه بگذارند، حقی که به شدت مورد تنفر حاکمان، ازجمله حاکمیت سرمایه‌داری جمهوری اسلامی است. دادگاه‌ها و بگیروببند‌های اخیر گواه روشن این مدعاست، اما ادامه اعتراضات و اعتصابات، حتی به صورت مجزا و  منفرد، نشان می‌دهد که این حربه‌ها دیگر کُند شده و کارآیی سابق خود را ازدست داده است. اینک قدم نهایی پیوستن این جویبارهای کوچک اعتراضات وشکل‌گیری رودخانه‌ایست که بنیان دولت سرمایه‌داری جمهوری اسلامی را ریشه کن خواهد نمود.

گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

https://t.me/Marxist_Enghelabi

۵ شهریور ۱۳۹۸

 

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران