باز کردن درهای زندان و آغاز انقلاب / مازیار رازی


۲۳۳ سال پیش توده های فرانسوی درهای زندان باستیل را شکاندند و سپس پادشاهی استبدادی لوئی شانزدهم را سرنگون کردند! امروز نوبت توده های رزمنده ایران است که درهای زندان اوین را بشکانند و سپس پادشاهی استبدادی آخوندی را سرنگون کنند!
در پی بروز آتش‌سوزی و شنیده‌شدن صدای تیراندازی و انفجار، شنبه شب ۲۳ مهر ۱۴۰۱، آتش سوزی مهیبی در زندان اوین رخ داد.این وقایع در نخستین روز از پنجمین هفته اعتراض‌ها پس از کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس رژیم جمهوری اسلامی روی داده است. هنوز ارزیابی موثق از علل بروز این انفجار توسط منابع مستقل انتشار نیافته است. اما به احتمال قوی دستگیری صدها تن از جوانان مبارز در خیابان ها و انتقال آنان به زندان اوین، می تواند نقشی مهمی در مقاومت درون زندان داشته باشد. رژیمی که مجبور می شود که حتی در زندان، به زندانیان خود حمله نظامی کند، نشان می دهد که در حال از دست دادن حاکمیت خود است. این بحران حاکمیت چنانچه تداوم یابد، و همزمان با تشکیل یک ستاد رهبری سراسری، متشکل از جوانان مبارز ایران در خیابان ها، و کارگران شریف ایران در سازماندهی اعتصابات سراسری به ویژه در مراکز اساسی تولید نفت، می تواند رژیم را همانند پادشاهی لوئی شانزدهم در فرانسه، در مرحله سرنگونی قرار دهد.
در فرانسه، در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹، ۲۳۳ سال پیش، آزادیخواهان فرانسوی با هجوم به زندان مخوف باستیل و باز کردن درهای زندان، تمامی زندانیان را آزاد و سپس پادشاهی لوئی شانزدهم را ساقط کردند و بساط سلطنت استبدادی او را به زیر کشیدند. این نخستین انقلاب بورژوا دمکراتیک توسط انقلابیون زمان خود به رهبری انقلابیون آن دوره، ژاکوبین ها، صورت پذیرفت.
انقلابیون فرانسوی زندان باستیل را که محل نگهداری زندانیان سیاسی و مخالفان نظام سلطنتی فرانسه و به مظهر استبداد بود را تصرف، و زندانیان را آزاد و در ساختمان آتش افکندند. با فتح باستیل، انقلابیون جرات بیشتری به دست آوردند، در کار خود راسخ شدند و انقلاب فرانسه ادامه یافت و نظام های سیاسی ــ اجتماعی نه تنها در فرانسه بلکه در اروپا و در سراسر جهان با شعار آزادی، برابری و برادری دستخوش دگرگونی شد. با این تفاوت که ۲۳۳ سال پیش در آن دوره در فرانسه مبارزات ضد فئودالی و اشرافیت به رهبری جناح رادیکال و انقلابی طبقه بورژوا صورت گرفت، اما، اینبار مبارزه علیه نظام سرمایه داری و رژیم جمهوری اسلامی، به رهبری طبقه کارگر و متحدانش صورت خواهد گرفت.

مازیار رازی
https://linktr.ee/mazraz
۲۴ مهر ۱۴۰۱

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران