دربارۀ مانیفست حزب کارگر بریتانیا

رسانه‌های حامی طیف محافظه‌کار بریتانیا اخیراً مانیفست حزب کارگر را یک سند «سوسیالیستی» خطاب کرده‌اند. حال آن‌که بریده‌های زیر از متنِ سند مذکور نشان می‌دهد که این مانیفست در واقع یک برنامۀ راست‌گرایانه است و حزب کارگر را متعهد به تداوم ریاضت اقتصادی و میلیتاریسم و جنگ می‌کند.

اقتصاد

مادۀ چهار قانون اساسی حزب کارگر تا پیش از حذف آن در سال 1994 حزب را به «تضمین برخورداری کارگران فکری یا یدی از ثمرات کامل پیشۀ خود و عادلانه‌ترین توزیع ممکن این ثمرات بر مبنای مالکیت جمعی بر ابزار تولید و توزیع و مبادله و هم‌چنین بهترین نظام قابل‌حصولِ اداره و کنترل مردمیِ هر صنعت یا خدمت» متعهد می‌کرد.

اما مانیفست جرمی کوبین، رهبر حزب کارگر، اعلام می‌کند: «حزب کارگر درک می‌کند که خلق ثروت، یک تلاش جمعی است میان سرمایه‌گذاران و کارگران و خدمات عمومی و حکومت که هر یک سهمی ایفا می‌کنند و می‌بایست به یکسان در پاداش‌ها سهیم باشند».

قانون اعتبار مالی

حزب کارگر خواهان یک «طرح سرمایه‌گذاری ملی ده ساله برای نوسازی اقتصاد بریتانیا» به ارزش 250 میلیارد پوند است. منتها «شیرازۀ» طرح مذکور عبارت است از «یک مدیریت اقتصادی مسئولیت‌پذیر که در کالبد “قانون اعتبار مالی” ما تجسم یافته» است و  حزب را به «حذف کسری فعلی مخارج طی یک جدول زمانی متحرک و آینده‌نگر پنج‌ساله … و همین‌طور پایین آوردن نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی در پایان هر دورۀ پارلمان نسبت به آغاز آن» متعهد می‌کند.

هرگونه تعهد هزینه‌ای در مانیفست مذکور مشمول وتو است، چرا که قانون اعتبار مالی «ادارۀ مسئولیت‌پذیری بودجه را در برابر پارلمان پاسخگو می‌کند و این اختیار روشن را به آن می‌دهد که موارد نقض این مقررات را از سوی حکومت “لو” بدهد».

مالیات بر شرکتها

حزب کارگر پیشنهاد تأمین مالی مخارج خود را از طریق افزایش مالیات بر شرکت‌ها مطرح می‌کند و خواهان «پرداختِ قدری بیش‌ترِ شرکت‌ها، ضمن حفظ میزان مالیات بر شرکت‌های انگلستان در ردۀ پایین‌ترین‌ نرخ‌های مالیاتی اقتصادهای اصلی» می‌شود.

سلامت

با وجود ادعای معکوس‌سازی روند خصوصی‌سازی نهاد «خدمات سلامت ملی»، مانیفست حزب کارگر عملاً می‌گوید که تنها «با معرفی یک وظیفۀ قانونی جدید برای وزارت بهداشت و خدمات سلامت ملی انگلستان تضمین می‌کنیم که از قِبَل خدمات سلامت ملی و به بهای مراقبت از بیمار سودهای خصوصی اضافی کسب نمی‌شوند».

برکسیت

مانیفست می‌گوید: «ما سند سفید محافظه‌کاران دربارۀ برکسیت را فسخ و آن را با اولویت‌های مذاکراتی تازه با تأکید بر حفظ منافع بازار واحد و اتحادیۀ گمرکی به عنوان لازمه‌های حیاتی حفظ صنایع و مشاغل و کسب‌و کارها در بریتانیا جایگزین خواهیم کرد… ما گزینۀ “عدم معامله” را رد خواهیم کرد و … برای جلوگیری از سقوط اقتصاد انگلستان به پرتگاه، بر سر تمهیدات انتقالی مذاکره خواهیم کرد».

مهاجرت

مانیفست ضمن آن‌که اعلام می‌کند «حزب کارگر وعده‌های دروغین دربارۀ شمار مهاجرت نخواهد داد»، تأکید می‌کند که «حزب کارگر معتقد به مقررات عادلانه و مدیریت منطقی مهاجرت است».

قانون و نظم 

مانیفست یکی از شعارهای اصلی تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا را تکرار می‌کند: «هنوز باید هم نسبت به جرم و هم دلایل جرم سخت‌گر باشیم».

حزب کارگر اقدام به جذب 10 هزار افسر پلیس بیش‌تر و یک هزار گارد مرزی بیش‌تر برای «افزودن به ایمنی و کنترل‌های ما» خواهد کرد.

رویال میل و راهآهن

مانیفست اعلام می‌کند که روند خصوصی‌سازی رویال میل را معکوس خواهد کرد، چرا که جزئی از «زیرساخت کلیدی ملی» کشور محسوب می‌شود، اما این تنها «در اسرع وقت» صورت خواهد گرفت. ملی‌سازی حق‌الامتیازهای خصوصی راه‌آهن در دستور برنامه است، منتها مشروط به «انقضای حق‌الامتیاز» کنونی. برخی از حق‌الامتیازهای خصوصی تا سال 2024 به قوت خود باقی خواهند بود و تعداد بیش‌تری هم‌اکنون تحت مذاکره‌اند.

میلیتاریسم و جنگ

مانیفست، حزب کارگر را متعهد به تجدید برنامۀ موشک‌های هسته‌ای ترایدنت و «اختصاص دست‌کم 2 درصدِ تولید ناخالص داخلی به مصارف دفاعی» به منظور «تضمین برخورداری نیروهای مسلح ما از قابلیت‌های لازم برای تحقق طیف کاملی از انواع عملیات و تضمین انعطاف‌پذیری و قابلیت اعزام سریع نیروهای رزمی عادی ما در نقش‌های مختلف ….» می‌کند.

 مانیفست، حزب کارگر را متعهد به بازنگری کامل دفاع استراتژیک برای «ارزیابی مخاطرات پیشِ روی بریتانیا و ملزومات ضروری دفاعی» می‌کند.

شمار پرسنل نیروهای مسلح افزایش خواهد یافت و طبق این سند «حزب کارگر فوراً سیاست‌های ابقا و جذب نیرو را به منظور جلوگیری از ریزش‌هایی که در دورۀ محاظفه‌کاران شاهد بوده‌ایم و منجر به کاهش اندازۀ نیروی زمینی از 100 به تنها 80 هزار شده‌است، ارزیابی خواهد کرد».

سند می‌افزاید: «صنعت دفاعی بریتانیا پیشقراول جهان است و حزب کارگر به حمایت از توسعه و نوآوری در این بخش ادامه خواهد داد و تضمین می‌کند که می‌تواند هم‌چنان به اتکا بر یک نیروی کار بسیار زبده ادامه دهد. در این راستا ما متعهد به حمایت از صنعت فولاد و سایر بخش‌های تولیدی برای تأمین مشاغلی با کیفیت خوب در سراسر زنجیرۀ عرضه هستیم. حزب کارگر  سند سفید استراتژی صنعتی دفاع را که شامل استراتژی کشتی‌سازی ملی می‌شود منتشر خواهد کرد».

13 مه 2017

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران