معدنچیان اسپانیا برای ما مشغول اعتصاب ­اند

از میلیتانت شماره ۵۱

ترجمه: بیژن شایسته

متن پیش­رو گزارش کوتاهیست از مبارزۀ معدنچیان اسپانیا و کمیتۀ همبستگی معدنچیان اسپانیا. این متن به وسیلۀ جان کانینگ­هام، یکی از اعضای کمیتۀ همبستگی نوشته شده و ابتدا در وب سایت “رهایی کارگر” منتشر گردیده است.

معدنچیان اسپانیا پس از یک سلسله اقدامات صنعتی در سطح محلی، روز 29 ماه مه وارد اعتصاب نامحدود در مهم ترین مناطق معدن­خیز کشور، یعنی “آستوریاس” و “کاستیا و لئون” شدند. این اقدام آن ها، در واکنش به اعلام حذف شدید سوبسیدهای پرداختی به مناطق معدن­کاری از سوی دولت دست­راستی ماریانو راخوی- که عملاً به معنای تمایل دولت به تعطیل نمودن این صنعت بود- صورت گرفت.

این حذف سوبسیدها، به معنای پایان شغل 8 هزار معدنچی و پیامدهای منفی مستقیم آن بر 3 هزار شغل دیگر است. بسیاری از گروه های معدن­کاری، به ویژه در منطقۀ مرزی کوهستانی بین “آستوریاس” و “کاستیا و لئون” که معندچیان آن ها به لحاظ جغرافیایی بسیار منزوی هستند، محو خواهند شد.

اتحادیه های معندچیان، کمسیون های کارگران (CCOO) و اتحادیۀ عمومی کارگران (UGT) در این واکنش متحد شده اند؛ اعتصاب کاملاً مستحکم و مصمم است و با انرژی بسیاری از سوی گروه های آن ها مورد حمایت قرار می گیرد. حتی به نظر می رسد که پلیس محلی هم دوستانه برخورد می کند.

گروه های معدنچیان در کاندین، سانتا کروز، و سایر نقاط هم به اعتصاباتی در قالب “تحصن” یا در برخی نقاط اشغال دفاتر دولت محلی دست زده اند. تظاهرات های زیادی به وسیلۀ معدنچیان و همچنین در حمایت از آن ها صورت گرفته و “پیکت” های انجام شده به طور معمول اتوبان های مختلف در منطقه را مسدود کرده است. دولت اسپانیا، “گارد شبه­نظامی” منفور خود را که به نظر می رسد در مواجهه با ضربات و تاکتیک های چریکی معدنچیان تماماً ناکارامد بوده است، به برخی نقاط اعزام کرده. در بعضی موارد این گارد، خشم و استیصال خود را با برخورد با روستائیان معمولی نشان داده؛ به طوری که در یک مورد، حتی اقدام به شلیک گلوله های پلاستیکی به سوی گروهی از مادران و فرزندانشان در تجمعی در رو به روی یک مدرسۀ روستایی کرده است.

روز 18 ژوئن، اتحادیه های معدنچیان به برگزاری یک اعتصاب عمومی منطقه ای فراخوان دادند که با حمایت آستوریاس و “کاستیا و لئون” رو به رو شد. چند روز بعد، زنان مناطق معدن­کاری به ساختمان سنا در مادرید حمله بردند و به طرز خشونت آمیزی با نیروهای پلیس و سیاستمداران رو به رو گردیدند. روز جمعه، 22 ژوئن، بالغ بر صد معدنچی “راهپیمایی سیاه” به سوی مادرید را آغاز کردند و قرارست تا نهایتاً در این جا مقابل ساختمان های دولتی اقدام به برپایی کمپ هایی کنند.

این می تواند اعتصابی طولانی باشد، و برای پیروزی معدنچیان اسپانیا ضروریست که آن ها از حمایت و پشتیبانی ما برخوردار شوند. این اعتصاب، یک نزاع کوچک در سطح محلی نیست. معدنچیان اسپانیا نخستین گروه بزرگ کارگری در کل اروپا هستند که علیه برنامه های ریاضیتی نئولیبرالی- برنامه هایی که اثرات مخرب آن دامن میلیون ها نفر را در این قاره گرفته و خواهد گرفت- وارد اعتصاب نامحدود شده اند.

به علاوه نباید فراموش کرد که در اعتصاب معندچیان بریتانیا طی سال های 1984-85، معدنچیان اسپانیا در میزان حمایت و همبستگی با آنان واقعاً سخاوتمندانه برخورد کردند. اکنون زمان آنست که شانه به شانۀ معدنچیان اسپانیا بایستیم.

برای رسیدن به این هدف، یک کمیتۀ همبستگی با معدنچیان اسپانیا (SMSC) به وسیلۀ تعدادی از معدنچیان سابق و سایر فعالین و سندیکالیست ها در بریتانیا تشکیل شده است. سرپرست افتخاری آن “ایان لیوری”- سرپرست ملی اسبق اتحادیۀ ملی معدن­کاران (NUM) و نمایندۀ کنونی حزب کارگر در پارلمان- است. به علاوه فعالیت این کمیته، مورد پشتیبانی از سوی “کمپین عدالت برای کارگران معدنچی ” و کریس کیچن (دبیر ملی NUM) قرار دارد. اتحادیۀ حمل و نقل RTM هم همراه با کنگرۀ اتحادیه های کارگری (TUC) اعلام حمایت کرده است و در میان پیام های مختلف همبستگی و حمایت، پیغامی نیز از سوی فلیم­ساز مشهور، کن لوچ، دریافت شده.

دو عضو SMSC چندی پیش به اسپانیا رفتند تا در مورد نحوۀ سازماندهی کمک ها به بهترین شکل ممکن و گسترش پیامی مبنی بر تنها نبودن کارگران معدنچی اسپانیا، بحث کنند. ضمناً SMSC از طرف CCOO و UGT به رسمیت شناخته شده، و قرارست که یک حساب بانکی نیز افتتاح گردد تا مبالع و وجوه جمع آوری شده به دست معدنچیان اعتصابی و خانواده های آن ها برسد. امید آن می رود که به زودی یک هیئت نمایندگی از طرف معدنچیان اعتصابی به بریتانیا بیاید.

لطفا با ارسال کمک های مالی خود به صندوق همبستگی، از معدنچیان اسپانیا حمایت کنید. در حال حاضر ما تنها قادر به پذیرش چک هستیم؛ لطفاً نام دریافت کننده را “کمیتۀ همبستگی با معدنچیان اسپانیا” قید و آن را به نشانی زیر ارسال کنید:

John Cunningham (SMSC), 136 Regent Court, Bradfield Road, Sheffield S6 2BW, South Yorkshire.

به محض آن که جزئیات حساب بانکی نهایی شود، کمیتۀ ما اقدام به انتشار عمومی آن در وسیع ترین سطح ممکن خواهد کرد و اطلاعات لازم برای ارسال کمک های مالی را- من جمله دستور پرداخت دائمی بانکی- در اختیار شما قرار خواهد داد.

این یک جدال مهم و حیاتی است. معدنچیان اسپانیا و خانواده های آن ها نباید به دلیل گرسنگی در مقابل حکومت سرخم کنند.

منبع: وب سایت “احیای مارکسیسم”

http://marxist.cloudaccess.net/spain/307-spanish-miners.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *