کارگران ایران تنها نیستند! حمایت بزرگترین اتحادیه کارگری بریتانیا از کارگران ایران

قطعنامۀ زیر به پیشنهاد «شبکۀ همبستگی کارگران ایران» (IWSN)، از سوی شعبۀ محلی اتحادیۀ کارگری بریتانیایی UNISON واقع در لمبپ (Lambeth) در ماه ژوئیه تصویب شد. یونیسون، دومین اتحادیۀ بزرگ بریتانیا، با بالغ بر 1.3 میلیون نفر عضو است.

از کارگران ایران حمایت کنید!

شعبه بر این اعتقاد است که:

1- تقریباً سی و پنج سال پس از سرنگونی دیکتاتوری وحشیانۀ رژیم شاه به دست کارگران ایران- رژیمی که نه فقط اتحادیه های کارگری و حقوق انسانی آن ها لگدمال کرد، بلکه مشقات و مصائب شدیدی را برای آنان به ارمغان آورد- کارگران ایران اکنون نیز از سوی رژیمی سرکوب می شوند که دستکم به اندازۀ رژیم پیشین، استبدادی است.

2- جمهوری اسلامی ایران هرگونه تلاش برای ایجاد اتحادیه های مستقل کارگری را درهم می شکند. ضرب و شتم، بازداشت غیرقانونی، شکنجۀ مداوم و حتی اعدام، مواردی هستند که علیه فعالین کارگری به کار گرفته می شوند.

3- کارگران ایران از حقوق ابتدایی سندیکایی، از جمله حق اعتصاب، حق تشکیل اتحادیه های مستقل و انتخاب نمایندگان حقیقی خود، منع می شوند.

4- دستمزدهای معوقه، یکی از حادترین مشکلات پیش روی کارگران ایران است. با این حال، به دلیل وضعیت وخیم عمومی اقتصاد و فقدان حقوق قانونی، شرایطی انفجاری ایجاد شده است که حتی مطالبۀ پایه ای برای پرداخت حقوق معوقه را سریعاً به سطح اقدامات ضدّ سرمایه داری عمومی، نظیر مدیریت تولید و کنترل کارگری، ارتقا می دهد.

5- حتی نهایتاً پس از بهبود روابط با ایالات متحده و سازمان های جهانی، و بازگشایی دفتر سازمان جهانی کار (ILO)، کارگران مجبورند خواهند بود که برای دست یافتن به مطالباتشان، به وحدت و اتحاد خود اتکا کنند.

6- تحریم های اقتصادی علیه ایران، وضعیت را برای کارگران ایران، چه به لحاظ اقتصادی و چه سیاسی، دشوارتر کرده و می کند.

به علاوه این شعبه خاطر نشان می کند که:

1- شبکۀ همبستگی کارگران ایران (IWSN)، یکی از نهادهای فعال در عرصۀ بسیج حمایت های بین المللی برای مبارزات جاری و روزمرۀ طبقۀ کارگر ایران است. شبکۀ همبستگی کارگران ایران، برای کمک به کارگران ایران در جهت احقاق تمامی مطالبات خود تلاش می کند.

این شعبه مقرّر می دارد که:

1- از مبارزۀ کارگران ایران برای حق اعتصاب، تشکیل اتحادیه های مستقل از رژیم (و حامیان آن) و انتخاب نمایندگان حقیقی خود؛ از مبارزۀ آن ها برای کسب حقوق معوقه؛ از مقاومت برای جلوگیری از اخراج ها، تعطیلی کارخانه ها، خصوصی سازی، مقررات زدایی و سایر سیاست های حکومتی (چه اسلامی، و چه نئولیبرال)؛ و همین طور از اعتراض به هرگونه کاهش قوانین حمایتی محدود موجود در «قانون کار»، به ویژه در کارگاه هایی که بسیاری زنان در آن اشتغال دارند، حمایت نماید.

2- از فعالیت IWSN در دفاع از کارگران ایران و اطلاع رسانی از فقدان حقوق اتحادیه ای و وضعیت وخیم اقتصادی آن ها، حمایت نماید.

3- اطلاعات مرتبط با مبارزات کارگران ایرانی و IWSN را در خبرنامۀ شعبه، منتشر کند.

4- از یک نمایندۀ IWSN دعوت به عمل بیاورد تا در کمیتۀ بعدی شعبه پیرامون نحوۀ همبستگی فعالانه از سوی ما بحثی صورتی گیرد.

ترجمه: فعالین شبکۀ همبستگی کارگران ایران (IWSN)

وب سایت «احیای مارکسیستی»:

 http://marxist.cloudaccess.net/camp/541-iwsn-model-resolution.html

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *