یاداشتی خطاب به ناصر پایدار از فعالین گرایش موسوم به «جنبش لغو کار مزدی»

علیرضا بیانی

از میلیتانت شماره ۵۹

دوست گرامی جناب ناصر پایدار؛ چندین سال است که شاهد انتشار مجموعه مطالب تکراری شما با امضای شخص خودتان یا با امضای «فعالین جنبش لغو کار مزدی»، هستم. آخرین مورد، مطلبی بود تحت عنوان «مارکس ستیزی مارکسیستی» که طی آن بسیار حکیمانه به امر مارکس شناسی پرداخته بودید.

زمانی که شخصاً با دیدگاه های شما آشنایی پیدا کردم، شما را دارای درجۀ بالایی از سرگردانی دیدم که متأسفانه با سماجت فراوان سعی به انتقال این سرگردانی به کلّ جنبش طبقۀ کارگر داشتید و هنوز هم دارید.

به شخصه مدعی هستم که از میان مباحثات طولانی و ادیبانۀ شما، هیچ گونه راه کار عملی نه برای جنبش کارگری و نه فعالین کارگری، قابل استخراج نیست؛ سهل است که یک سرگردانی روشنفکرانه را از فرط تکرار تحت عنوان «جنبش لغو کار مزدی» نظرمند کرده اید و با این خیال که مشغول نظریه پردازی هستید، نشان داده اید که نه به جنبش کارگری مرتبط هستید و نه به مسائل آن.

نظر به این که به قدر کافی این موضوعاتِ بارها تکرار شده را تکرار کرده اید، اکنون وقت آن رسیده است که بر سر یک رشته مفاهیم به طور رو در رو و زنده به بحث و چالش نظری بپردازیم.

در نتیجه به این وسیله از شما دعوت می کنم تا در یک سلسله مناظرات رادیویی به بحث بر سر مفاهیمی نظیر «جنبش لغو کار مزدی»، حزب انقلابی و تشکلات مورد نظر شما، مفهوم سوسیالیزم و بپردازیم تا به این ترتیب بتوانیم مواضع کنکرت و قابل دفاع یکدیگر را بشناسیم و به نقد و قضاوت پیشروان کارگری بگذاریم.

بدیهی است به نقد و بحث گذاشتن مواضع یک دیگر علاوه بر تأمین هدف شما از انتشار مجموعۀ نوشته هایتان، می تواند این مزیت را داشته باشد که نقایص و یا نقاط قابل دفاعاگر داشته باشدبا محک نقد و بحث مورد سنجش قرار بگیرد. صحت یا عدم صحت این نظریات را که در یک گفتگوی زنده و رو در رو صورت می گیرد، به کاربرد آن ها در جنبش، در زمان آینده و مخاطبین واگذار خواهیم کرد. امیدوارم با پاسخ مثبت به این دعوت نشان دهید که تا چه میزان علاقه و جدّیت در دفاع از نظراتِ تاکنونی خود دارید. با توافق شما بر سر این پیشنهاد، وارد مرحلۀ تدارک موارد فنی میز گرد رادیویی خواهیم شد.

با احترام،

علیرضا بیانی

[email protected]

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *