تبلور توحش سرمایه‌داری در یونان و هند!

در یک هفته‌ی اخیر شوک ناشی از گسترش ویروس مرگبار کرونا موجب شده تا اتفاقات وحشتناکی که در دو کشور یونان و هند در حال وقوع است کمتر به چشم بیاید.

در هند، به دنبال تصویب قانون تبعیض‌آمیز و شوونیستی عدم اعطای تابعیت به مهاجران مسلمان، ده‌ها گروه افراطی مجهز به سلاح‌های گرم و سرد به خانه، اقامتگاه و مساجد مسلمان حمله کرده و دست به تخریب این اماکن زدند. اما سطح اقدام این گروه‌های شبه‌فاشیستی محدود به تخریب اماکن نیست. در این درگیری‌‌‌های چند روزه، بیش از دویست نفر کشته شده‌ و قریب به چهارصد نفر زخمی شده‌اند. آماری که با توجه به فیلم‌ها و مستندات بالطبع زنان و کودکان را نیز در بر می‌گیرد. دولت هند که خود جرقه‌های آتش نسل کشی را روشن کرده، موضعی انفعالی اتخاذ کرده و اجازه داده است تا حملات هر روزه علیه مسلمانان شدت بیشتری بیابد. هند که سال ۲۰۱۷ در کشتار عظیم مسلمان در برمه به عنوان یکی از همسایگان پر نفوذ این کشور موضع قاطعی اتخاذ نکرد حال خود به مسلخ بیشتر پناهجویان مسلمان مبدل شده است. این در حالی است که وضعیت زیست عمومی این پناهجویان در طول سال‌ها را می‌توان اسفناک توصیف کرد. عدم  وجود ابتدایی ترین امکانات معیشتی و بهداشتی فرودستان این مناطق را در مقابل انواع و اقسام بیماری ها آسیب پذیر کرده بود و همچنین فقدان وجود مراکز آموزشی به شدت در این مناطق احساس می‌شد. حال دولت هند حتی قائل به حضور این توده گسترده نیست چرا که حضور این طرد شدگان را  بالقوه خطرناک احساس کرده است. نخست به این دلیل  که به تبع تفاوت دین، قائل به پذیرش ایدئولوژی حاکم بر جامعه‌ی هندو نیستند. و دوم، با توجه به اعتراضات گسترده چندین ماه اخیر در هند این توده نیز با توجه به شرایط معیشتی و زندگی مشقت‌باری که دارند بالقوه در اردوی معترضان علیه دولت هند قرار می‌گیرند.

در مرزهای ترکیه و یونان نیز شرایطی همانندی حاکم است. توده گسترده‌ از پناهجویانی که با باز شدن مرزها از سوی ترکیه قصد پناهندگی به یونان را داشتند مورد ضرب و شتم و اصابت مستقیم گلوله قرار گرفتند. دولت ترکیه همزمان با ورود رسمی نیروی های نظامی‌اش در جنگ با سوریه و نیرویهای حامی آن، مرزهایش را باز کرد تا با گسیل دادن هزاران تن مهاجر به اروپا اتحادیه اروپا را زیر فشار بگذارد. دولت یونان نیز جنایتی تمام عیار را در مرزهای مشترک زمینی و دریایی به نمایش گذاشته است. اسناد بصری حاکی از شلیک مستقیم به پناهجویان و اقدام به غرق کرده قایق‌های آنان است.

سرمایه‌داری در جای جای جهان به سرحد خود رسیده است. توحش دولت‌های ترکیه، هند و یونان آیینه تمام قد خصلت‌های سرمایه داری است‌. طبقه کارگر و زحمت‌کشان تمام کشور با مشاهده تصاویر و شنیدن خبرهای وحشتناک مربوط به این موضوع به یک نتیجه می‌رسند. و آن هم گام برداشتن جهت تدارک انقلاب اجتماعی است.

گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

اسفند ۱۳۹۸

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران