مبارزۀ کارگران ترکیش ایرلاینز ادامه دارد

305 کارگر ترکیش ایرلاینز که به دلیل مخالفت با ممنوعیت قانونی اعتصاب در صنعت هواپیمایی اخراج شده بودند، به مبارزۀ خود ادامه می دهند. این کارگران به عنوان اعضای اتحادیۀ کارگران صنعت هواپیمایی غیرنظامی (هوا-ایش)، از زمان اخراج خود، پایانۀ پروازهای خارجی فرودگاه آتاتورک را ترک نکرده اند. در پاسخ به فراخوان هوا-ایش، با این کارگران در سطح ملی و بین المللی ابراز همبستگی شده است.

“پلاتفرم همیاری اتحادیه های کارگری” (SGBP) که به وسیلۀ 10 اتحادیۀ مخالف یک­دیگر در درون بزرگ ترین کنفدراسیون اتحادیه های کارگری (ترک-ایش) تشکیل شد، آکسیون های مختلفی را در حمایت از کارگران صنعت هواپیمای غیرنظامی سازمان می دهد. روز 9 ژوئن، SGBP در تعداد زیادی از شهرهای ترکیه نشست های مطبوعاتی توده ای برگزار نمود، و طی روزهای 16 و 24 ژوئن با کارگران اعتصاب کننده ملاقات کرد. انجمن همبستگی بین المللی کارگران (UİD-DER) با حضور گسترده در این اقدامات شرکت نمود و مورد قدردانی از سوی کارگران مبارز قرار گرفت.

مقامات و کارگران اعتصابی هوا-ایش، ضمن اشاره به آکسیون های حمایتی اخیر، می گویند که آن ها مصمم و با اراده هستند. استیو کاتن، هماهنگ کنندۀ اتحادیۀ کارگران حمل و نقل دریایی از “فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل” (ITF) نیز در یکی از این اقدامات (روز 27 ژوئیه) شرکت نمود. او در سخنرانی خود وعده داد که به حمایت بین المللی از طریق ITF ادامه خواهد داد و هم­چنین به سازماندهی آکسیون هایی در لندن خواهد پرداخت.

کارگران ترکیش ایرلاینز از حمایت زنان نیز برخوردار شدند. روز 4 اوت، بخش هماهنگی زنان در SGBP اقدام به سازماندهی آکسیونی کرد که در آن زنان از اتحادیه ها و سازمان دموکراتیک توده ای بسیاری شرکت داشتند. آن ها هم­چنین در مقابل باجۀ مرکزی ترکیش ایرلاینز در میدان تکسیم نشستی مطبوعاتی برگزار نمودند. آن ها در بیانیۀ خود، صحبت از این کردند که کارگران صنعت هواپیمایی تنها نیستند. به علاوه در این سخنرانی گفته شد که زنان کارگری که پرسنل پرواز هستند نیز با مسائل جدی سلامتی، به خصوص به دلیل فشار بالای کار، رو به رو هستند. در این آکسیون، ترانۀ “مقاومت در هوا موج می زند” (Havada Direniş Var) که به وسیلۀ گروه موسیقی UİD-DER برای کارگران اعتصاب کننده تهیه شده است، با شور و اشتیاق فراوان خوانده شد.

به دنبال بازدید استیو کاتن، کارگران بریتانیا تلاش کردند تا آکسیونی در حمایت از کارگران ترکیش ایرلاینز ترتیب دهند. در این جا، ITF و Unite تلاش نمودند که در اعتراض به رویکرد دولت ترکیه، به سوی سفارت این کشور در لندن راهپیمایی نمایند و همبستگی خود را با کارگران اعتصابی ترکیش ایرلاینز اعلام دارند. هوا-ایش، مدالی را ساخته بود تا به دست طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که برای پیوستن به مراسم افتتاحیۀ بازی های المپیک در لندن حضور داشت، رسانده شود. هم­چنین ITF و Unite تلاش کردند که این مدال را به سفارت ترکیه برسانند. روی این مدال نوشته شده بود که مطالبات کارگران ترکیش ایرلاینز باید محترم شمرده شود.

نمایندگان اتحادیه های کارگری که 305 بادکنک سرخ و سفید را به نشانۀ تعداد کارگران اخراج شده حمل می کردند، اجازه نیافتند که تا محل سفارت راهپیمای نمایند. استیو کاتن گفت ” شرم آور است که به ما اجازه نمی دهند مدال طلا را تقدیم­شان کنیم، اما آن ها نمی توانستند ما را برجسته کردن هدف­مان بازدارند”. چنین آکسیون هایی برای همبستگی بین المللی به مبارزۀ کارگران ترکیش ایرلاینز یاری می رساند. در حقیقت آن ها برای اعمال فشار بیش­تر به دولت، به حمایت و آکسیون های بین المللی بیش­تری نیاز دارند.

آتالی آیچین، سرپرست هوا-ایش، طی مصاحبه ای با UİD-DER بر اهمیت همبستگی بین المللی کارگران و نیاز آن ها برای حمایت بین المللی از سوی اتحادیه های کارگری تأکید کرد. کارگرانی که نامه هایی را به بولتن UİD-DER با عنوان “همبستگی کارگری” (İşçi Dayanışması) ارسال کردند، می گویند که آن ها به آکسیون های خود در حمایت از کارگران اعتصابی صنعت هواپیمایی ادامه خواهند داد.

11 اوت 2012

http://en.uidder.org/turkish_airlines_workers_keep_on_fighting.htm

ترجمه: فعالین شبکۀ همبستگی کارگران ایران (IWSN)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *