رشد ضعیف اشتغال، به افزایش بیش تر بیکاری می انجامد

دن بیکر، 3 ژوئن 2011

مترجم: آرمان پویان

نرخ بیکاری ماه مه با افزایشی مجدّد به سطح 9.1 درصد رسید و در این بین نیز با آهسته شدن نرخ رشد مشاغل بخش خصوصی، میزان اشتغال بخش مذکور تنها 83000 مورد افزایش داشت.

 

به علاوه داده های دو ماه گذشتۀ رشد اشتغال پس از اعمال تجدیدنظرهایی کاهش یافت که همین موضوع، متوسّط رشد اشتغال در طی سه ماه گذشته را به 16000 تقلیل داد. رقمی که تقریباً 7000 بیش تر از آن چیزیست که برای هماهنگ شدن با رشد نیروی کار مورد نیازست. این که چرا اشتغال در ماه جاری نسبت به ماه پیش از آن (آوریل) تا این حد ضعیف بوده است احتمالاً تا درجه ای به نوساناتی بازمی گردد که میزان رشد مشاغل در ماه آوریل را به شکلی مبالغه آمیز نشان می داد؛ به عنوان مثال، طبق گزارش ادارۀ آمار کار، بخش خرده فروشی در ماه آوریل شاهد افزایش 64000 شغل بود، ولی در ماه مه کاهش 8500 شغل را پشت سرگذاشت. در بخش بهداشت نیز تعداد مشاغل طی ماه آوریل 36700 مورد افزایش داشت در حالی که این افزایش در ماه مه تنها 17400 بود. میزان اشتغال در صنعت موادّ غذایی نیز در طی ماه های آوریل و مه به ترتیب 6300 مورد افزایش و 7000 مورد کاهش داشت. این اختلافات به احتمال بسیار زیاد به نوسات ناشی از تعدیلات فصلی بازمی گردد و نه تغییرات تند در خود اقتصاد.

با درنظر گرفتن یک تصویر بلندمدّت تر، مثلاً سه ماهه، باز هم چیزی امیدوارکننده نخواهیم یافت. از دست رفتن 5 هزار شغل در بخش صنعت، متوسّط میزان اشتغال در طول سه ماه گذشتۀ این بخش را به 13000 می رساند. افزایش 2000 موردی مشاغل بخش ساخت و ساز، متوسّط مزبور را به 4000 می رساند. به همین ترتیب، طی سه ماه گذشته رشد مشاغل بخش خرده فروشی به طور متوسّط 16700 بوده و در بخش بهداشت، از ماه فوریه تاکنون، به طور متوسّط 2800 شغل اضافه شده است؛ همین نرخ برای رستوران ها 23000 است.

اشتغال در بخش ساخت و ساز احتمالاً تا پایان سال هم چنان ثابت باقی خواهد ماند. اشتغال در بخش صنعت نیز امکان افزایش دارد، امّا احتمالاً با نرخی در حدود 10 هزار شغل در ماه. با چنین نرخی، دو دهه طول خواهد کشید تا اشتغال بخش مذکور به سطح پیش از بحران خود برسد. یکی دیگر از علایم به شدّت ناامید کننده، از دست رفتن 2200 شغل در بخش “خدمات اشتغال” بود. (1) رشد ضعیف این بخش، به همراه رکود ساعات کار، به آن معناست که رشد مشاغل احتمالاً به زودی شتاب نخواهد گرفت. ضعف موجود در بخش خصوصی هم زمان در بخش دولتی هم به چشم می خورد؛ به طوری که بخش اخیر در ماه مه قریب به 29 هزار شغل و به طور متوسّط در طول سه ماه گذشته 24300 شغل را از دست داده است.

تغییر سطح اشتغال در تعدادی از صنایع (دسامبر 2007 تا مه 2011)

[image source_type=”attachment_id” source_value=”735″ width=”412″ height=”302″ quality=”100″]

رشد دستمزدها نیز هم چنان ضعیف است. در طول سه ماه گذشته، متوسّط دستمزد ساعتی با نرخ سالانۀ 1.6 درصد افزایش یافت، در حالی که همین نرخ در سال گذشته، 1.8 درصد بود.

داده های خانوار هم تصویر بهتری ارائه نمی کند. کلّ نسبت اشتغال به جمعیّت (EPOP ) بدون تغییر در سطح 58.4 درصد باقی ماند، یعنی تنها 0.2 درصد بالاتر از نقطۀ حدّاقل این نسبت در دورۀ رکود اقتصادی. همین نسبت برای سیاهپوستان آمریکایی با 0.3 درصد کاهش، به 51.2 درصد رسید که این خود یک نقطۀ حدّاقل جدید در دورۀ رکود است. در مورد مردان سیاهپوست، EPOP با 0.8 درصد کاهش، به 56.1 درصد رسید که این رقم هم یک نقطۀ حدّاقل جدید به شمار می رود. همین نسبت برای زنان سیاهپوست در سطح 53.7 درصد، یعنی نقطۀ حدّاقل دورۀ رکود، باقی ماند.

از نظر سطح تحصیلات، وضع کسانی که حدّاقل تحصیلات را دارند به مراتب بدتر است. EPOP برای کارگران فاقد تحصیلات متوسّطه، 0.4 درصد سقوط کرد و به 38.5 درصد رسید.

جالبست که داده های بیکاری بر حسب صنعت، نشان دهندۀ سقوط تند سالانۀ این نرخ در بخش ساخت و ساز است. یعنی بیکاری این بخش در ماه مه سال جاری 16.3 درصد بوده است که 2.8 درصد پایین تر از سطح ماه مه سال 2010 قرار دارد. این نرخ نشان می دهد که بیکاری در صنعت ساخت و ساز احتمالاً حدّاکثر 0.3 واحد درصد از بیکاری ساختاری را تشکیل می دهد.

به علاوه میانگین مدّت زمان بیکاری نیز به 39.7 هفته افزایش یافت (یک نقطۀ اوج جدید برای دورۀ رکود).

به طور خلاصه، اخبار چندان مثبتی در این گزارش وجود ندارد. تنها اگر به داده های ماه مه در کنار رشد قوی تر ماه آوریل نگاه کنیم، تصویر، تاحدودی بهتر می شود. با این وجود، حتی متوسّط رشد اشتغال در سه ماه گذشته (160 هزار شغل) برای این مرحله از بهبود، بسیار ضعیف است و نشانه های زیادی وجود دارد که از رشد آهسته تر حکایت دارند.

هم چنین به نظر می رسد که کاهش قیمت های مسکن برای مابقی سال ادامه پیدا کند. این نقصان ثروت (یک تریلیون دلار از تابستان گذشته تاکنون) به همراه رشد ضعیف حقوق، متضمّن رشد ضعیف مصرف خواهد بود. دولت های ایالتی و محلی هم چنان به کاهش هزینه های عمومی ادامه خواهند داد و به احتمال قوی، ما شاهد کاهش بیشتر هزینه های دولت فدرال در طی سال مالی ای که از اوّل اکتبر شروع می شود، خواهیم بود. بدون مشوق های جدید، نرخ بیکاری احتمالاً به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد.

منبع:

http://www.cepr.net/index.php/data-bytes/jobs-bytes/jobs-2011-06

توضیح مترجم:

1- طبق تعریف ادارۀ آمار کار ایالات متحده، صنعت “خدمات اشتغال” (Employment Services )، ارائه کنندۀ انواع خدمات منابع انسانی به حرف و مشاغل مختلف است. خدماتی که شامل کمک به کارفرما در یافتن کارمندان مناسب، تأمین مشاغل با کارگران موقت و غیره می شود. عمدۀ مشاغل این صنعت، مشاغل موقتی و نوعاً نیازمد به تحصیلات متوسّطه هستند. مشاغل دائمی ممکن است به مدرک لیسانس یا بالاتر نیاز داشته باشند. نگاه کنید به:

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *