رسوایی‌های نظام سرمایه داری در بریتانیا

هفته ‌نامۀ «اخبار جهان» (News of the World )، متعلق به روبرت مرداک، “غول رسانه ‌ای جهان”، در یک بیانیۀ یک صفحه ‌ای با امضای آقای مرداک که در شماره‌ های روز شنبه، ۱۶ ژوئیۀ 2011 (۲۵ تیر 1390) روزنامه‌ های بریتانیا منتشر شده، به دلیل “اشتباهات جدّی” عذرخواهی کرده است. در این آگهی آمده است: “به دلیل اشتباهات جدّی که رخ داد، متأسّفیم.”

 

 

به دنبال رسوایی‌هایی که دربارۀ شنود تلفن‌ها از سوی هفته نامۀ متعلق به مؤسّسۀ رسانه ‌ای نیوز کورپوریشن (News Corporation ) در بریتانیا به وجود آمد، ربکا بروکس، مدیرعامل “نیوز اینترنشنال”، و لس هینتون، از مدیران اجرایی شرکت نیوز کورپوریشن، روز جمعه، ۱۵ ژوئیه استعفا دادند. در بیانیۀ عذرخواهی این شرکت، از این که سریعاً برای “حلّ و فصل مسائل” اقدام نشده، ابراز تأسف شده است. در این بیانیه که روپرت مرداک آن را امضا کرده، آمده است: “دریافتم که عذرخواهی ساده، کافی نیست. در روزهای آینده، ما گام‌های محکم و بیشتری برای حلّ مسائل برمی ‌داریم و ضررهایی را که وارد کرده ‌ایم، جبران خواهیم کرد. در این مدّت شما خبرهای بیشتری از ما خواهید شنید .”

در عین حال، دفتر نخست‌ وزیری بریتانیا اعلام کرده است که اندی کلسون، از سردبیران سابق هفته ‌نامۀ “اخبار جهان” در ماه مارس امسال، بعد از آن که از سمتش به عنوان مدیر ارتباطات نخست ‌وزیر بریتانیا استعفا داد، در چکرز، اقامتگاه غیررسمی نخست وزیر بریتانیا، به سر برده است. هم چنین فهرست مهمانان آقای کامرون در اقامتگاه غیررسمی‌ اش نشان می ‌دهد که او در سال میلادی گذشته، دو بار با ربکا بروکس، یکی دیگر از سردبیران سابق “اخبار جهان” دیدار کرده است. آقای کامرون، نخست وزیر بریتانیا، همچنین یک بار در ماه نوامبر میزبان جیمز مرداک، پسر روپرت مرداک و مدیر امور بین‌الملل مؤسّسۀ نیوز اینترنشنال و همسر او بوده است.

واقعۀ اخیر بار دیگر فساد درونی دستگاه هیئت حاکم سرمایه داری غربی را به نمایش می گذارد. این نظام های سرمایه داری برای مردم جهان موعظۀ “دموکراسی” سر داده و خود را مخالف دخالت در امور خصوصی مردم معرّفی می کنند. در صورتی که هفته ‌نامۀ «News of the World » با 160 سال تجربۀ مطبوعاتی، متعلق به روپرت مرداک، نشان داد که تمام ادعاها در مورد دموکراسی سخنان پوچی است. روبرت مرداک و کارمندان او از طریق پیوند نزدیک با سیاست مداران حزب محافظه کار بریتانیا و تبانی با پلیس، توانسته اند تا به یک سلسله اطلاعات خصوصی از خانواده های کسانی که در حوادثی به قتل رسیده اند دست یابند و بدین ترتیب فروش هفته نامۀ خود را بالا برده و سود بیشتری به جیب خانواده مرداک سرازیر کنند.

تمام این وقایع در زمانی انقاق می افتد که میلیون ها تن از کارگران و مردم زحمتکش در بریتانیا مورد تهاجم دولت آقای کامرون (دوست نزدیک آقای مرداک و از همکاران نزدیک وی) قرار گرفته اند. سیاست های تضییقی دولت ائتلافی محافظه کار- لیبرال دمکرات بریتانیا، تمامی اقشار جامعه را به غیر از سرمایه داران مورد تهاجم اقتصادی قرار داده است. کارگران، معلمان، دانشجویان، بازنشستگان، مهاجران و غیره مشمول این اقدامات ضدّ انسانی شده و وضعیّت اقتصادی شان بدتر از پیش شده است. در صورتی که میلیونرهای جامعۀ بریتانیا ثروتمندتر شده اند. این هاست دستاوردهای سیاست های نئولیبرالیزم در جوامع غربی.

مضاف بر این ها، هفته نامۀ مذکور (و سایر روزنامه های) آقای مرداک، همواره در مبارزات کارگران علیه سرمایه داری، جانب سرمایه داران و به ویژه دولت محافظه کاران را گرفته است. بارها در سال های اخیر به محض بروز تدارکات برای اعتصابات کارگری، این رسانه های جمعی، اقدام کارگران را “حریصانه” و “خرابکارانه” معرّفی کرده اند. بدین وسیله تلاش کرده اند که اقدامات به حق کارگران را علیه تهاجمات سرمایه داری، خنثی و خاموش کنند.

وقایع اخیر در بریتانیا بار دیگر اعتبار نظام سرمایه داری را در انظار میلیون ها تن از مردم زحمتکش بریتانیا به زیر سؤال برده است؛ در وضعیّت کنونی، بحران بزرگ اقتصادی 2008-2009، باری دیگر بی مایگی بورژوازی حاکمه در تمامی کشورها و هم چنین بنیان سست نظام سرمایه داری جهانی را به نمایش گذاشت. در همان حال که پیامدهای این بحران ادامه دارد، به کارگیری برنامه های ریاضت اقتصادی و سایر “راه حل” های ارائه شده از سوی بورژوازی، به ایجاد نارضایتی های عمیق در بین بخش های عظیمی از توده های مردم منجر شده است.

وقایع اخیر در بریتانیا به کارگران و زحمتکشان بار دیگر نشان داد که تا کلّ نظام سرمایه داری با یک نظام عادلانه جایگزین نگردد؛ “روپرت مرداک” ها همراه با متحدان خود در درون دولت های سرمایه داری به حیات ننگین شان ادامه می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *