تروتسکی دربارۀ محاکمات مسکو

از میلیتانت شماره ۶۸

آن چه در پایین می خوانید متن سخنرانی تروتسکی در مکزیک دربارۀ محاکمات سیاه مسکو است؛ آن چه تروتسکی در مواجهه با دروغ پراکنی های سیستماتیک دستگاه بوروکراسی استالینی، تحت عنوان «کمیسیون تحقیق» مستقل مطرح می کند، یک سنت تاریخی و انقلابی است که امروز هم در مقابل موج اتهام زنی و شایعه پراکنی و برای پایان بخشیدن به این سبک کار به جای مانده از دورۀ استالینزم یقیناً کاربرد دارد. کسانی که به راحتی و حقارت هر چه تمام تهمت «جاسوسی» را به سوی هر فرد و جریانی پرتاب می کنند، موظف هستند که در چنین کمیسیونی شرکت داشته باشند و تمام «اسناد و مدارک» خود را ارائه کنند. در غیر این صورت، نه فقط پوچ بودن اتهامات آن ها اثبات می شود، بلکه این تردید را به وجود می آورد که خود آن ها از اطلاعاتی برخوردارند که برای دسترسی به آن باید «جاسوس» بود!

آرام نوبخت

***

محکمۀ استالین علیه من بر اعترافاتی دروغین بنا شده، اعترافاتی که به ضرب روش های مدرن تفتیش عقاید در راستای منافع باند حاکم اخذ شده اند. هیچ جرمی در تاریخ نیست که به لحاظ انگیزه یا ارتکاب، وحشتناک تر از محاکمات مسکو علیه زینوویفکامنف و رادکپیاتاکف باشد. این محاکمات نه از کمونیسم، نه از سوسیالیسم، بلکه از استالینزم بیرون می آید؛ یعنی از دل استبداد خودرأی بوروکراسی حاکم بر مردم.

اکنون وظیفۀ اصلی من چیست؟ آشکار کردن حقیقت. نشان دادن و اثبات کردن این که جنایتکاران واقعی در زیر ردای اتهام زنندگان پنهان هستند. گام بعدی در این راستا چیست؟ ایجاد یک کمیسیون تحقیق در امریکا، اروپا و متعاقباً در سطح جهان، متشکل از کسانی که بی چون و چرا از صلاحیت و اعتماد عمومی مردم برخوردار باشند. من تعهد می کنم که تمامی پرونده ها، هزاران نامۀ شخصی و سرگشاده را که سیر تکامل افکار و عمل من را روز به روز و بی هیچ وقفه ای بازتاب می دهند، به چنین کمیسیونی ارائه کنم. من هیچ چیز برای پنهان کردن ندارم!

شاهدان بسیاری که در خارج هستند به حقایق و اسناد فوق العاده ارزشمندی دسترسی دارند که پاپوش دوزی ها و پرونده سازی های مسکو را افشا خواهند کرد. کار این کمیسیون تحقیق باید به یک «ضدّ محاکمۀ» عظیم ختم شود. این «ضدّ محاکمه» برای پاکسازی فضا از جرثومه های فریب، اتهام زنی، تحریف و پاپوش دوزی ضروری است؛ جرثومه هایی که از پلیس استالین نشأت می گیرند و از «گ.پ.او» که به سطح گشتاپوی نازی تنزل یافته است.

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران