همبستگی با کارگران اعتصابی کارخانه ی نئوپاک در هامبورگ

شبکه همبستگی کارگری ایران

از میلیتانت شماره ۵۷

کارگان کارخانۀ نئوپاک (آلمان، هامبورگ) از امروز پنجشنبه 31.01.2013 دوباره دست به اعتصاب زدند.

نزدیک به یک سال است که تقریباً 90 درصد کارگران کارخانۀ نئوپاک که نزدیک به 200 کارگر دارد و محصولات بسته بندی تولید می کند، برای دستیابی به پرداخت دستمزد تحت تعرفۀ قانونی پرداخت دستمزد مبارزه می کنند و دست به اعتصاب های مقطعی می زنند. و صاحبان کارخانه با وارد کردن کارگران لهستانی از طریق شرکت های تهیۀ نیروی انسانی، سعی در شکستن این اعتصاب دارند!

بعضی از کارگران اعتصابی نزدیک به 33 سال است که در این کارخانه کار می کنند و به تازگی از کارخانه اخراج گردیده اند. صاحبان کارخانه سعی دارند با اخراج کارگران قدیمی و استخدام کارگران جدید از دستمزد کارگران بکاهند و زیر قیمت تعرفۀ کارگری و با قراردادهای موقت و غیردائم کارگران جدیدی استخدام کنند و بدین وسیله هزینه های کارخانه را تقلیل دهند.

اعتصاب شکنان که اکثراً کارگران ناآگاه و بیکار لهستانی هستند به وسیلۀ شرکت های فراوانی که سالهاست به جمع آوری نیروی کار ارزان قیمت از کشورهای دیگر مشغولند و در این کار تجربۀ فراوانی داشته و از طرف سیستم سرمایه داری نیز سیستماتیک مورد حمایت قرار می گیرند، تهیه می شوند.

این کارگران که با دستمزدهای بسیار پایین هرجایی که این شرکت های کاریابی آن ها را بفرستد، مشغول به کار می شوند. با این که این شرکت ها دستمزد ناچیزی به این کارگران پرداخت می کنند، ولی خود در ازای کار این کارگران مبالغ هنگفتی از کارخانه ها و شرکت ها و تولیدی ها دریافت می دارند و به این ترتیب مبالغ هنگفتی کسب نموده و طی 15 سال گذشته تعداد این شرکت ها روز به روز افزایش داشته است، به طوری که از لحاظ قانونی نیز کارخانه ها و شرکت های بزرگ موظفند در حمایت از این شرکت های کاریابی درصدی از کارگران خود را از طریق این شرکت ها تهیه نمایند و به این ترتیب عملاً این شرکت های کاریابی به طور سیستماتیک جزء لاینفکی از سیستم استثماری کارگران در کشورهای سرمایه داری شده است.

امروز دومین بار بود که در سرمای 10 درجه زیر صفر، فعالین شبکۀ همبستگی کارگری ایران در آکسیون و اعتصاب این کارگران شرکت می جست و در کنار فعالین کارگری و کمونیستی فراوان دیگری از کشورهای مختلف (آلمان، بلژیک، ترکیه، ایران، لهستان، سوئد و ….) سعی نمودیم که از ورود اعتصاب شکنان به محوطۀ کارخانه جلوگیری نماییم.

بار اول که دو هفتۀ پیش (پنج شنبه 15.01.2013) بود به ابتکار جناح چپ اتحادیه ای هامبورگ از مسألۀ استخدام اعتصاب شکن به وسیلۀ صاحبان کارخانه مطلع شدیم و از ساعت 4 صبح در سرمای شدید همراه با بارش برف و بوران در محل کارخانه حاضر بودیم.

تعداد فعالین کارگری که حدود 80 نفر می بود با تجمع در ورودی های مختلف کارخانه که 4 ورودی داشت و ایجاد مانع توانستیم ساعاتی از ورود اعتصاب شکنان به محوطۀ کارخانه جلوگیری کنیم.

امروز جمعه 01.02.2013 صبح نیز از ساعت 5 صبح در زیر بارش باران و طوفان شدید در جلوی درهای ورودی کارخانه حاضر بوده و با حرکت مداوم در جلوی درهای ورودی مانع ورود اعتصاب شکنان به کارخانه شدیم. فعالین کارگری با این که از لحاظ قانونی حق نداشتند که مانع رفت و آمد به محوطۀ کارخانه شوند و در صورت دستگیری به پرداخت 250 یورو جریمۀ نقدی مجبور خواهند شد، با تلاش تمام به این کار پرداختند.

با این حال 4 نفر از فعالین کارگری و اعتصابیون به وسیلۀ پلیس دستگیر و با دستبند و کشاندن آن ها بر روی زمین سرد و خیس به مرکز پلیس منتقل شدند تا شکایت علیه آن ها به وسیلۀ صاحبان کارخانه مورد رسیدگی قرار گیرد.

/span

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *