کارگران صنعت هواپیمایی ترکیه تنها نیستند

ممنوعیت اعتصاب و سرکوب فعالیت های سندیکایی را متوقف سازید!

کارگران صنعت هواپیمایی ترکیه تنها نیستند!

به دنبال فشارهای فزایندۀ بحران جهانی سرمایه داری و جنگ امپریالیستی، دولت های بورژوایی مجدداً حملات خود را علیه طبقۀ کارگر سراسر جهان، با هدف بازپس گیری تمامی حقوقی که این طبقه با مبارزات دشوار به دست آورده است، تشدید نموده اند. هرچند طبقات زحمتکش در برابر این یورش ها، بیکاری و فقر آغاز به مقاومت کردند، ولی دولت های بورژوایی هم چنان به حملات خود ادامه دادند و به موازات آن، ناسیونالیسم و شووینیسم را هم به کار گرفتند.

در کشور ترکیه نیز، که به عنوان یک نمونۀ موفق پیش روی آن دسته از کشورهای سرمایه داری گذاشته می شود که از نرخ های رشد بسیار پایین برخوردارند، دولت “حزب عدالت و توسعه” (AKP) هیچ مرز و محدوده ای در حمله به حقوق کارگران نمی شناسد. جدیدترین نمونۀ این حمله، قانونی بوده است که اعتصابات را در صنعت هواپیمایی ممنوع می کند. حزب عدالت و توسعه، در تصویب یک شبۀ این لایحه از سوی پارلمان به اندازۀ کافی بی پروا بود. آن ها این اقدام را در بحبوحۀ روند طولانی چانه زنی جمعی صنعت هواپیمایی کشوری با بزرگ ترین کمپانی هواپیمایی، یعنی ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines)، انجام دادند. این کمپانی متعلق به دولت است و دولت نیز به طور مستقیم در این مذاکرات دخالت دارد. ضمناً این مذاکرات به دلیل تلاش های مصرانۀ کمپانی در اجرا و تداوم شرایط کاری سخت تر، به مدت بیش از یک سال در حالت تعلیق قرار داشته است.

واضح است که دولت با این اقدام خود درصدد است تا کارگران را به وضعیت استیصال بکشاند و آن ها را وادار به تسلیم شدن در مقابل کارفرمایان، به طور اعم، سازد. این اقدام دولت، حمله ای تمام و کمال به حق اعتصاب- به عنوان یکی از پایه ای ترین حقوق کارگران- به شمار می رود. بسیاری از کارگران به بهانۀ شرکت در یک اعتصاب کوتاه غیررسمی در روز 29 ماه مه علیه این لایحه در پیش از تصویب آن، بدون دریافت هیچ گونه غرامتی اخراج شده اند. هدف این قبیل اقدامات از سوی کمپانی مزبور و دولت، ارعاب کارگران به طور اعم است. آن ها خواهان این هستند که به خصوص در صنعت هوانوردی، اختیار تام پیدا کنند و اتحادیۀ کارگری هوا-ایش (Hava-İş) را محو سازند. واضح است که اکنون آن ها تلاش خواهند کرد تا شرایط کاری و دستمزدها را بدتر کنند.

نخست وزیر اردوغان در دفاع از ممنوعیت قانونی اعتصاب، گفت: “اعتصاب، در صنعت استراتژیک نمی تواند انجام شود”. در حقیقت اما قانون، اعتصاب را در بسیاری از صنایع ممنوع می کند. اکنون صنعت هواپیمایی نیز به فهرست این صنایع اضافه شده است. موانع بسیار دیگری هم پیش روی اجرایی شدن حق اعتصاب قرار دارد. به عنوان مثال، دولت حق دارد که هر اعتصابی را در هر صنعتی به بهانۀ امنیت ملی، بهداشت عمومی یا “نبود مقاصد مطلوب”، به حالت “تعلیق” در آورد. هم چنین دولت طرح های جدیدی را (لایحۀ جدیدی در مورد چانه زنی دسته جمعی) برای ایجاد موانع جدید در مقابل اعتصاب در دستورکار خود دارد.

اقدامات ضدّ دموکراتیک دولت و کارفرمایان، در دورۀ پیش رو ادامه خواهد داشت، مگر آن که مبارزه علیه ممنوعیت اعتصاب و سرکوب اتحادیه های کارگری سریعاً افزایش باشد. اتحادیه های کارگری برای فائق آمدن بر ممنوعیت های اعتصاب و توقف سرکوب فعالیت های سندیکایی، و در نتیجه ایجاد آزادی های بیشتر برای مبارزات کارگران، وظایف بزرگ و مهمی پیش روی خود دارند. باید علیه قوانین و اقدامات ضدّ دموکراتیک، و هم چنین روند غصب شدن حقوق کارگران، یک اعتصاب عمومی صورت بگیرد. در حال حاضر کارگران صنعت هوپیمایی کشوری نباید تنها بمانند و به همین منظور، همبستگی با اتحادیۀ کارگری هوا-ایش باید تقویت گردد. تاریخ طبقۀ کارگر ترکیه نشان می دهد که پیروزی بر ممنوعیت ها و اقدامات ضدّ دموکراتیک تنها می تواند از طریق مبارزۀ تمام و کمال محقق شود. شورش عظیم طبقۀ کارگر طی روزهای 15 تا 16 ژوئن 1970 در ترکیه مثال خوبی است که باید به خاطر آورد.

این قبیل حملات به کارگران بخش صنعت هواپیمایی تنها در کشور ترکیه صورت نمی گیرد. بلکه نمونه های مشابه آن در بسیاری از کشورهای دیگر جهان در دستورکار قرار دارد. بنابراین مبارزه به شکل متحدانه و در سطح بین المللی، همین طور در درون سایر صنایع، به منظور عقب راندن این یورش ها، بسیار حائز اهمیت است. مبارزۀ متحد، باید با روح همبستگی بین المللی طبقۀ کارگر تغذیه شود.

بیایید در مقابل ممنوعیت اعتصاب، و سرکوب فعالیت های سندیکایی سکوت نکنیم و در عوض به تقویت همبستگی با اتحادیۀ هوا-ایش و کارگران اخراجی ترکیش ایرلاینز بپردازیم.

تمامی ممنوعیت ها و محدودیت های فعالیت های سندیکایی را رفع کنید!

ممنوعیت اعتصابات را متوقف سازید!

آزادی نامحدود اعتصاب، مطبوعات، تشکل و سازمان!

بازگشت به کار کارگران اخراجی صنعت هواپیمایی!

منبع: انجمن همبستگی بین المللی کارگران (UID-DER)

http://uidder.org/node/14115

ترجمه: فعالین شبکۀ همبستگی کارگران ایران (IWSN)

برای پشتیبانی از کارمندان شرکت هواپیمایی « ترکیش ار لاینز» لطفا به این صفحه بروید و.

فقط آدرس ایمیل را در جعبه اول بنویسید و اگر مایل بودید اسم کشوری که در آن زندگی میکنید را در جعبه

دوم بنویسید و بعد روی دکمه «سند» کلیک کنید.

با تشکر از حمایت شما.

http://uidder.org/node/14115

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *