عملیات نِمسیس: خطر سرکوب دولتی اعتراضات یونان

به دنبال پیروزی رأی «نه» در رفراندوم روز یکشنبۀ یونان حول پذیرش یا ردّ برنامۀ ریاضتی اتحادیۀ اروپا، وضعیت سیاسی کشور هم­چنان به شدّت ملتهب است. برخی گزارش های مطبوعاتی، از طرحی سخن می گویند که پیش از رأی گیری با اسم رمز «عملیات نِمسیس» برای اعزام ارتش و پلیس ضدّ شورش جهت درهم شکستن اعتراضات اجتماعی تهیه شده بوده است.

پاسخ اتحادیۀ اروپا به نتیجۀ رأی گیری، تهدید به قطع جریان اعتبار به حکومت و بانک های یونان و فشار برای خروج این کشور از منطقۀ یورو بوده است. این امر به سقوط تجارت کشور، از جمله واردات اقلام حیاتی نظیر سوخت، غذا و دارو خواهد انجامید. در همان حال که سیریزا به تلاش برای مذاکره و رسیدن به توافق با اتحادیۀ اروپا به منطور دریافت کمک مالی و در عوض اعمال سیاست های ریاضتی جدید ادامه می دهد، عناصری در درون حکومت و دولت مشغول تدارک گزینۀ سرکوب گسترده هستند.

«عملیات نِمسیس»، برگرفته از نام اساطیری الهۀ کیفر و انتقام، طرحی است که تحت هدایت وزیر داخلۀ سیریرا، «نیکوس ووتسیس» پیش رفت و هدف از آن اعزام پلیس ضدّ شورش و یگان های ارتش برای تضمین ساختمان ها و زیرساخت های کلیدی در برابر اعتراضات است. در صورت اجرای این طرح، این نخستین بار از زمان حکومت نظامی کلنل ها با حمایت سیا طی سال های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴ خواهد بود که ارتش برای مقابله با مردم یونان اعزام می شود.

روزنامۀ ایتالیایی «لا رپوبلیکا» گزارش داد که وزیر داخله تاکنون ۲ هزار پلیس به خیابان اعزام کرده تا آمادۀ سرکوب شوند. پلیس درحال تدارک برای محافظت از «وزارت­خانه ها، سفارت­خانه ها و اهداف حساس نظیر تأسیسات نیرو و مخابرات» است. در این گزارش آمده است که: «هم­چنین طرح هایی برای ایجاد یک منطقۀ امنیتی و حافظت شده به دور ۴۸۰ بانک و ۶۰۰ سوپر مارکت در آتیکا (کمربند شهری آتن) که طبق یکی از گزراش های وزارات اطلاعات یونان احتمال حمله به آن ها در صورت نارضایتی پس از رفراندوم می رود، وجود دارد».

با این حال به گزارش این روزنامه، طرح مذکور تنها مقدمه ای برای اعزام گسترده تر نیروهای امنیتی و ارتش علیه مردم کشور است:

«پرونده های محرمانۀ ووتسیس هم­چنین شامل یک طرح بدیل با اسم رمز عملیات نمسیسمی شود که هر کسی امیدوار خواهد بود اجرا نشود، این ها تمهیداتی اضطراری هستند که قرار است در صورت فرورفتن یونان به دوره ای از بی ثباتی سیاسی طولانی بعد از رفراندومگزینه ای که هیچ کسی خواهان آن نیستبه مورد اجرا درآیند».

روشن است که محتوای «عملیات نمسیس» تلاشی برای اعمال یک دیکتاتوری نظامی در یونان است. این عملیات، به گفتۀ روزنامۀ «تامیز» لندن، «تدارکاتی را در اختیار سربازان می گذارد تا در صورت بروز بی نظمی عمومی وسیع و طولانی، آنان شهرهای بزرگ را تحت کنترل بگیرند».

به گفتۀ روزنامۀ «لا رپوبلیکا»، این نخستین عملیات پلیسی که از سوی «ووتسیس» راه اندازی شده، «نسخه ای بی کم و کاست از عملیاتی است که در سال ۲۰۰۸ و به دنبال اعتراضات آتن نسبت به کشته شدن جوان ۱۵ ساله ای به نام الکساندروس گریگوروپولوس به دست پلیس در اگزارخیا، انجام گرفت. سیریزا در این ناحیه و طی یک اقدام تلافی جویانۀ تاریخی، در جبهۀ مقابل نیروهای ضدّ شورش بود».

۶ ژوئیۀ ۲۰۱۵

http://www.wsws.org/en/articles/2015/07/06/neme-j06.html

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران