برخی گزارشات جنبش کارگری بین المللی

ماه نوامبر سال میلادی ۲۰۱۴

اعتصاب کارگران پالایشگاه نفت در شمال غربی انگلیس

چهارصد و پنجاه نفر از کارکنان پالایشگاه «فیلیپس شصت و شش» واقع در «کلینیگس هُلم» و شمال «لینکلن‌ شر»، جهت بهبود و ارتقای شرایط کاری، اعتصاب کردند. نشت گاز تاکنون باعث بستری دو نفر از کارکنان پالایشگاه مذبور، شده است. اتحادیۀ کارگری «جی ام بی» سازمان دهندۀ اعتصاب می باشد.

صف آرایی کارگران بخش دولتی ایتالیا

بیش از صد هزار نفر از کارگران بخش دولتی، ایتالیا در شهر رُم، با شرکت نمایندگان اتحادیه های کارگری بخش های دولتی، تظاهرات کردند. مطالبات کارگران شاملِ تنظیم قراردادهای جدید که سال هاست تغییر نیافته است و افزایش دستمزد بیش از سه میلیون کارگر، می شود. رهبران اتحادیه اخطار داده اند که در صورت عدم رسیدگی به مطالبات کارگران به اعتصاب سراسری در ماه آینده، فراخوان می دهند.

برخی از کارگران با حمل پیکری به شکل «ماتئو رنتسی»، نخست وزیر کشور، با بینی مضحک به شکل «پینوشه»، پیمان شکنی وی در توجه و اجرای خواست های کارگران را به باد استهزا گرفتند.

بیکاری در کشور ایتالیا در بالاترین میزان از سال 1970، برابر با 12 درصد و در میان جوانان بیش از چهل درصد، گزارش شده است.

اعتصاب غذا در کارخانۀ تراکتور سازی شهر بابرویسک واقع در بلاروُس

چهار تن از کارگران کارخانۀ قطعات سازی تراکتور شهر بابرویسک، واقع در شرق بلاروس، به دلیل اعتصاب از کار اخراج شده اند. آنان، اقدام مذبور را به دلیل عضویت در اتحادیۀ مستقل کارگران، حمله به اتحادیه دانسته و با اعتصاب غذا برابر ساختمان شهرداری، خواستار رسیدگی شهردار به وضعیشان گشتند. برخی از اعتصاب کنندگان به همراه دو خبرنگار با پیوستن کارگران دیگر، توسط پلیس دستگیر و به پرداخت جریمۀ نقدی به جهت اقدام به اعتصاب غیرقانونی، از سوی مأموران دولتی تهدید شدند.

راهپیمایی کارگران قبرس در مخالفت با شرایط کاری نااَمن

کارگران روستای «یری» واقع در قبرس با برگزاری راهپیمایی در تاریخ هفتم نوامبر به نااَمنی شرایط کارشان و فقدان پیش نویس قانونی در رابطه با سنجش امنیت شرایط کاری کارگران، در سراسر قبرس، راهپیمایی کردند. راهپیمایی مذبور به دنبال مرگ کارگر سی و شش ساله، بر اثر برخورد با کامیون در محل کار، صورت پذیرفت.

اعتراض کارگران جمهوری اسلوونی به سیاست های خصوصی سازی

پانصد تن از اعضای اتحادیۀ بازرگانی اسلوونی با برگزاری راهپیمایی در پایتخت کشور، لیوبلیانا، به سیاست دولت پیرامون خصوصی سازی شرکت های دولتی، اعتراض کردند.

راهپیمایی کارگران صنعت نفت عراق

بیش از 2000 نفر از کارگران صنعت نفت با همکاری کمیتۀ کارگران نفت جنوب عراق در برگزاری راهپیمایی در بصره علیه معضل بیکاری، اعتراض کردند. آنان به امتناع دولت جدید از مذاکره پیرامون موضوعاتی مانند افزایش دستمزد کارگرانی که در شرایط بسیار خطرناکی مشغول به کارند و ایجاد مشاغل جدید برای بیکاران، معترضند.

اعتصاب سراسری در پاسخ به تیراندازی در اسرائیل

فروشگاه ها و بخش های خدماتی اکثریت شهرهای صحرای نگب، با اعتصاب سراسری کارگران، به صورت تعطیل در آمدند. این اعتصاب توسط کمیتۀ شهروندان عرب زبان کشور اسراییل در واکنش به قتل جوان بیست و دو ساله توسط مأموران دولتی، سازماندهی و انجام پذیرفت.

دستگیری پنج کارگر بخش درمان و بهداشت مصر

حکم دستگیری پنج تن از کارگران بیمارستان دانشگاه الکساندر که از تاریخ پنجم ماه نوامبر اعتصاب کرده بودند، از سوی مسئولان دولتی صادر شد. کارگران مذبور به همراه برخی از همکارانشان خواستار افزایش سی درصد حداقل دستمزد توسط صاحب بیمارستان شدند که پیش از این مورد موافقت وزیر دارایی، قرار گرفته بود. مرکز اتحادیۀ کارگران درمان و بهداشت و بنگاه حمایت از کارگران، دفاع خود را از اعتصاب اعلام داشته و خواستار تعلیق حکم دستگیری کارگران شدند.

اعتصاب کارگران بزرگترین کارخانۀ معدن مس پرو

کارگران بزرگترین کارخانۀ معدن مس پرو، آنتامینا، در تاریخ نه نوامبر اعتصاب کردند و خواستار اضافه پرداخت و پاداش بر پایۀ قرادادی مبنی بر تقسیم سود جهت جبران کاهش درآمدشان، گشتند. مأموران مالی صاحبان معدن علت عدم پرداخت اضافه دستمزد را به تنزل قیمت مس در جهان، ارتباط می دهند. این اعتصاب توسط اتحادیۀ ساتراکوماسا سازماندهی و کارکنان بخش های تولید، استخراج و حمل و نقل مس را در شامل می شود.

کارگران صنعت نفت غنا بدلیل اعتصاب با مجازات قانونی روبه رو هستند

مسئولان دولتی، کارگران صنعت تولید نفت غنا را به جهت اعتصاب ماه گذشته، به تعهد قانونی و پرداخت غرامت نقدی جهت جبران خسارتی که وارد ساختند، تهدید نمودند. این کارگران ماه گذشته با برگزاری اعتصاب به اختلاف بسیار عمیق بین دستمزدی که کارگران مهاجر و کارگران غنایی برای انجام کار برابر دریافت می نمایند، اعتراض کردند. اخراج سریع بیست و هفت تن از اعتصاب کنندگان «کواما نیکروما» توسط کارفرما باعث شد تا رهبران کارگران به اعتصاب سراسری ملی در بخش صنعت تولید انرژی، فراخوان دهند.

اعتصاب یک میلیون از کارکنان بانک در کشور هند

فوروم اتحادیۀ یو اف بی یو، که یک میلیون از کارگران بانک های دولتی و خصوصی کشور هند را رهبری می کند برای سومین بار طی یازده ماه اخیر، علیه سیاست های ضد کارگری دولت و جهت افزایش دستمزدها، فراخوان اعتصاب داد. بیش از 75000 شاخه از 27 بانک وابسته به دولت و 25000 بخش وابسته به بانک بخش خصوصی و بانک خارجی در اعتصاب یک روزۀ ماه نوامبر، دو روزه در ماه فوریه و یک روز در ماه دسامبر سال گذشته، شرکت کردند. اتحادیۀ یو اف بی یو، خواستار افزایش 23 درصدی دستمزد کارگران، بهبود و ارتقای حقوق بازنشستگی و مزایای بهداشتی هستند. این در حالیست که دستمزد کارگران بانک های دولتی هند در مدت شش سال گذشته به رغم قول و قرار صاحبان سرمایه، افزایش نیافته است.

اعتراض کارگران پست کشور آمریکا علیه سیاست کاهش مزایای کاری

کارگران پست آمریکا با برگزاری صد راهپیمایی در سراسر کشور در تاریخ ۱۵ نوامبر، علیه سیاست دولت جهت کاهش مزایای کارگران پست، اعتراض کردند. مدیریت پست آمریکا در صدد تعطیل کردن 82 ادارۀ پست می باشد. پیش از این، 141 ادارۀ پست در همین روند، غیرفعال شده و کارگران بی شماری بیکار گشته اند.

تعطیلی اداره های پست آمریکا از ژانویۀ امسال آغاز و قرار است تا سال ۲۰۱۵ ادامه یابد.

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران