اعتصابات ۴۰۰۰۰ کارگر کارخانجات تولید کفش در چین

 کارخانجات صنایع تولید کفش تایوانی «یو یون»، بزرگ ترین تولید کنندۀ انواع کفش در جهان است که برای آدیداس، نایک، ریباک و سایر نمایندگی ها کفش تولید می کند. این تولیدی در چین، ویتنام، اندونزی، مکزیک و آمریکا شعبه دارد و در آخرین سرشماری، 450 هزار کارگر در استخدام داشته است.

از روز دوشنبۀ گذشته حدود 40000 نفر از کارگران این تولیدی در شهر «دونگگوآن» چین در اعتصاب به سر می برند؛ در این استان که منطقه ای صنعتی است، بیش از 60000 کارگر در صنعت کفش این تولیدی کار می کنند.

علت اعتصاب این کارگران، پرداخت نشدن مزایای بازنشستگی و مسکن آنان از جانب کارفرمایان می باشد. طبق قانون، کارگران هر ماه 10-20 درصد درآمد ماهیانه خود را به صندوق می ریزند و کارخانه موظف است که مبلغ برابر آن را به حساب هر کارگر واریز کند. دستمزد این کارگران ماهیانه به طور معمول کمی بیش از 200 دلار آمریکایی است، با وجود این، ماهیانه این مبلغ از حقوق آنان کسر می شود. در حالی که کارفرمایان سعی می کنند از زیر این مسئولیت قانونی شانه خالی کنند. اخیراً کارگران این کارخانه متوجه شده بودند که از 45000 کارگری که در آن جا کار می کند، تنها 1000 کارگر از این مزایا برخوردار شده اند. در تاریخ معاصر چین، این بزرگترین اعتصابی است که تا کنون انجام گرفته. کارگران هر روز به سر کار رفته و کارت خود را می زنند، اما بعد به اعتصاب خود ادامه می دهند.

در آخرین گزارش «یو یوآن» این شرکت با تولید 300 میلیون کفش در سال گذشته، از 7.58 میلیارد دلار درآمد، نزدیک به 435 میلیون دلار سود خالص برده است.

کارگران بر آن هستند که کارفرمایان و مقامات دولتی هم دستی کرده تا حق کارگران را بخورند. روز سه شنبه گذشته 10000 اعتصاب کننده در شهر به تظاهرات پرداختند که با سرکوب پلیس مواجه گشتند. با وجود این که این راهپیمایی آرام برگزار شد، پلیس ضدشورش به آنها حمله کرده و در نتیجه عده زیادی صدمه دیدند که از این عده نامعلوم، 20 تن به بیمارستان فرستاده شده اند. شعار روی پلاکارد آن ها «حق مسکن و حق بیمه ما را بپردازید» بود.

آخرین گزارش امروز 19 آوریل حاکی از آن است که تعداد اعتصاب کنندگان به 45000 افزایش یافته است.

شبکۀ همبستگی کارگری

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران