هسته های مخفی چگونه و چرا باید ساخته شوند؟ / مازیار رازی

پرسش و پاسخ کوتاه جوان سوسیالیست با مازیار رازی

جوان سوسیالیست:
رفیق مازیار شما در مورد هسته های مخفی صحبت کردید. توضیح دهید این هسته ها چرا باید ساخته شوند؟
مازیار رازی:
علت ساختن هسته های مخفی به ویژه در این روزها بسیار روشن است. این هسته های مخفی امر سازماندهی و طرح مطالبات در اعتراضات خیابانی را از پیش می توانند برنامه ریزی کرده و هفدفمند و با برنامه و با احتیاط و روش حساب شده وارد اعتراضات خیابانی شوند. با وجود تعداد معدودشان، هسته های مخفی در دو سطح در هر اعتراض خیابانی دخالت گری می کنند.
اول، در سطح طرح مطالبات مرتبط به آگاهی کنونی جوانان در خیابان ها با یافتن حلقه رابطه به این مطالبات موجود و تعیین گام بعدی در راستای هدف نهایی که در نظر دارند. برای نمونه پیشنهاد ما اینست که هسته های مخفی امروز مطالبه سراسری «زن ـ زندگی ـ آزادی» را با اضافه کردن مطالبه «اداره شورایی» (به مثابه اداره دمکراتیک و مشارکتی ) ادغام کنند. به این مطالبات توده ها به خودی خود شاید به آن نرسند، اما هسته های مخفی می توانند این مطالبه را همگیر کنند. از اینرو در همین موقعیت کنونی مطالبات طرح شده از سوی معترضین را یک گام کوچک در راستای هدف نهایی سوق دهند. همچنان مطالبه «مرگ بر دیکتاتور» را با مطالبه «مرگ بر دیکتاتوری، زنده باد حکومت شورایی» تکمیل کنند تا هدف نهایی را پس از سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی و دولت سرمایه داری را تبلیغ و ترویج کنند.
دوم، در راستای نحوه سازماندهی و جنگ و گریز خیابانی تدابیر بیاندیشند که تلفات به اعتراض کننده کمتر و بر نیروی مزدور بیشتر شود. این امور را بر اساس تجارب مشخص روزانه می توانند تکمیل کرده و بنا بر مقتضیات مشخص روز تکامل دهند.
جوان سوسیالیست:
هسته های مخفی با چه افرادی شکل می گیرند؟
مازیار رازی:
این هسته متشکل از حداکثر ۳-۴ نفر از جوانانی است که از پیش همدیگر را شناخته و مورد اعتماد یکدیگر هستند. ورود افراد ناشناخته و کم سابقه در شرایط کنونی جایز نیست. این عده وظایف خاصی در مقابل خود به غیر از شرکت در اعتراضات خیابانی خواهند داشت. زیرا اعتراضات خیابان شاید برای مدت طولانی نتواند دوام بیاورد. اما این هسته مخفی یک ساختار دائمی و پیگیر باید باشند که وظایف مشخصی در عین حال خواهند داشت.
جوان سوسیالیست:
هسته های مخفی چه وظایف دارند؟
مازیار رازی:
این گونه هسته‌ها وظایف متعددی را در مقابل خود قرار می‌دهند:
اول، فعالیت سازمان‌یافته برای پیوند خود با رهبران عملی طبقه کارگر. این اقدام می‌تواند از طریق حضور در مراکز اعتصابات کارگری و تلاش برای ارتباط‌گیری با کارگران پیشتاز (با رعایت اکید مسایل امنیتی) صورت بگیرد.
دوم، برقراری ارتباط مرتب سیاسی و بحث و تبادل نظر در درون هسته‌ها در مورد مسایل جاری سیاسی روز ایران و درس‌گیری از تجارب بین‌المللی.
سوم، ترتیب جلسات آموزشی دربارۀ اصول اولیۀ مارکسیسم، مفاهیم سوسیالیسم، انقلاب و برنامه و تجارب جنبش کارگری در سطح جهانی.
چهارم، انتشار بولتن‌های کارگری برای توزیع میان کارگران کارخانه و نهایتا درگیر کردن کارگران پیشتاز در نگارش و توزیع بولتن‌های کارگری.
پنجم، کمک رسانی به سازماندهی و تدارک اعتراض‌های کارگری در کارخانه و محلات. دخالت سیاسی و تشکیلاتی در فعالیت‌های خودانگیخته کارگران علیه رژیم و مدیران کارخانه و تشکیل تعاونی‌ها برای کمک رسانی به خانواده‌های کارگران در اعتصاب.
ششم، ایجاد تیم‌های مراقبت از خود (یا دفاع از خود)‌ در مقابل جاسوسان و نفوذی‌های رژیم در کارخانه‌ها و خنثی‌سازی آن‌ها.
جوان سوسیالیست:
شعار امروزی ما در میان جوانان در مورد تدارک انقلاب چه می تواند باشد.
مازیار رازی:
شعار در امور تشکیلاتی جوانان سوسیالیست در اعتراضات خیابانی امروز می تواند از قرار زیر باشد:

پیش بسوی تشکیل:
هسته های کارگران پیشتاز سوسیالیست!

پیش بسوی تشکیل:
هسته های دانشجویان پیشتاز سوسیالیست!

پیش بسوی تشکیل:
هسته های زنان پیشتاز سوسیالیست!

پیش بسوی تشکیل:
هسته های دانش آموزان پیشتاز سوسیالیست!

جوان سوسیالیست:
گام بعدی چیست؟

مازیار رازی:
گام بعدی اتحاد هسته های مخفی در سطح سراسری متکی بر یک بولتن هسته های پیشتازان سوسیالیست است. این بولتن درنهایت راه را برای ساختن تشکیلات سراسری سیاسی پیشتازان سوسیالیست، یعنی حزب پیشتازان سوسیالیست هموار خواهد کرد.

‍۱۶ مهر ۱۴۰۱

#کارگر_کارگر_اعتصاب_اعتصاب

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران