نشریه‌ٔ میلیتانت ۱۰۳ انتشار یافت!

پی دی اف

پیشگفتار هیئت تحریریه نشریۀ میلیتانت ۱۰۳

در طول سی‌سال اخير، با فروپاشی بلوک دول بوروکراتيک ضدکارگری در اروپای شرقی و مرکزی، و هم‌چنين جنگ‌ها، تهاجمات و «مداخلات» کشورهای امپرياليستی در سراسر جهان، به خصوص در خاورميانه، ما شاهد سوءاستفاده مسألۀ ستم ملّی و حق ملل تحت ستم از سوی هم امپرياليسم و هم کشورهای ارتجاعی که به فکر تبديل خود به يک «نيروی منطقه‌ای» هستند، بوده‌ايم.

در خاورميانه، در کنار اين سياست‌های امپرياليسم و دول ارتجاعی منطقه، ما شاهد فروپاشی کامل استقلال رهبری ناسيوناليستی ملل تحت ستم نيز بوده‌ايم. با وجود اين‌که چنين ورشکستگی راهبرد و چشم‌انداز، و آمادگی برای «خودفروشی» در بين مليت‌های متفاوت (مثلاً در فلسطين) ديده می‌شود، اما اين در کردستان است که به اوج خود رسيده است. مبارزان کوبانی و ديگر مناطق کردستان سوريه، که از سوی بسياری از آنارشيست‌ها و نيروهای شبه‌چپ در سراسر جهان به عنوان الگويی شفاف حساب می‌شود، در عمل به پياده نظام امپرياليسم آمريکا تبديل شده‌اند. و وضعيت تشکلات کردستان عراق نيز از حدود سی‌سال پيش، از زمان جرج بوش پدر، کم‌وبيش با سياست‌های آمريکا در عراق و منطقه هماهنگ شده‌اند.

از يک‌سو «رهبری»(!) سازمان‌های کردستان ايران نيز هر چند بار استانداردهای نقداً بسيار پايين خود را کاهش می‌دهند. آخرين مانور «زیرکانه» آنان به پای ميز مذاکرات با رژيم خون آلود «جمهوری اسلامی» نشستن است! تاريخ تکرار می‌شود، اما در اين مورد از تراژدی به تمسخر و سپس تکرار متداوم اين سيکل گريبان‌گير توده‌های تحت ستم کرد است. آن هم پس از نتيجه و پيامد « مذاکرات» قبلی با اين رژيم! و از سوی ديگر اين «رهبری» با اشتیاق (و اشتها) به همکاری‌های نزديک و دست‌به‌دست سازمان‌های کردستان عراق با امپرياليسم آمريکا (و اخيراً سوريه) چشم دوخته است.

نيروهای چپ رفرميستی، که با وجود کنار گذاشتن عکس‌های استالين هنوز در واقع برنامه منشويکی استالينيسم را قبول دارند، قادر به طرح موضع واقعاً بلشويکی در مورد مسألۀ ملی نيستند. سازمان‌ها و گروه‌هايی که تمامی ديگر سياست‌هايشان، ساختار درونی تشکيلاتشان و چشم‌انداز استقلال کامل پرولتاريا انقلابی از تمامی گرايشات بورژوايی و خرده بورژوايی را ندارد، قادر به اتخاذ سياست انقلابی در اين مورد – که اگر امروز به درستی، مانند بلشويک‌ها طرح و به عمل گذاشته شود – نه فقط به انشقاق ملی در بين پرولتاريا نمی‌انجامد، بل‌که اتحاد مستحکم طبقاتی را در منطقه ایجاد خواهد کرد. اتحادی که برای شکست کل بورژوازی منطقه و قشون‌ها کشورهای امپرياليستی که پس از انقلاب پرولتری سرازير منطقه خواهند شد، کاملاً ضروری است.

جهت اين امر در اين شماره ويژه مسألۀ ملی، ما مجموعه‌ای از مقالات گرايش مارکسيست‌های انقلابی را، هم در نقد سازمان‌های استالينيستی و سنتی و هم سازمان‌های کرد انتشار می‌دهيم، تا بتوانيم سنت بلشويکی در مورد اين مسألۀ مبرم برای پيروزی انقلابی پرولتری را بازگو کنيم و آن را به مسايل روز در ايران و منطقه ربط دهيم.

این نشریه در سایت گرایش مارکسیست‌های انقلابی -میلیتانت militaant.com با فرمت پی‌دی‌اف (PDF) انعکاس می‌یابد.

از دوستان و رفقایی که مایل به همکاری با نشریه هستند درخواست می‌شود که با ایمیل نشریه  [email protected]  تماس حاصل کرده تا ترتیب همکاری‌ها داده شود.

این نشریه را بخوانید و به دوستان و رفقا خود معرفی کنید.

ما از نظریات، ملاحظات و نقدهای تمامی خوانندگان استقبال کرده و تلاش می‌کنیم به آنها پاسخ دهیم.

۳ مهر۱۳۹۸ مطابق با ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹

هیئت تحریریۀ «میلیتانت»

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران