مصاحبه کوتاه سایت میلیتانت با مازیار رازی در خصوص تصمیم ترامپ در مورد اورشلیم!

میلیتانت: تصمیم دونالد ترامپ برای شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل با موجی از نارضایتی و مخالفت روبرو شده است به غیر از زحمتکشان و مردم فلسطین،  این نارضایتی ها شامل دول اروپایی هم می شود. آیا به نظر شما ترامپ با این موضع گیری اخیر خود، تغییر اساسی در سیاست امپریالیستی داده و آیا با این سیاست در مقابل سایر دول امپریالیستی قرار گرفته است؟

مازیار رازی: خیر چنین نیست. سیاست ترامپ کماکان در ادامه سیاست های اوباما و همچنین سایر دول امپریالیستی اروپایی است. تنها اختلافی که میان امپریالیست ها بوجود آمده این است که زمان اعلام این موضوع را زودرس می دانند. وگرنه در اشغال فلسطین و سرکوب های دائمی ارتش اسرائیل به مردم بی گناه فلسطین  هیچ اختلافی میان آنها وجود ندارد. ترامپ آنچه که تمامی دول امپریالیستی پذیرفته اند را به اجرا گذاشته است. در صورتی که دول امپریالیستی در صدد به زانو در آوردن مقاومت مردم فلسطین بوده تا آنها را در درون یک دولت سرمایه داری کنترل کرده و آن زمان دو دولت سرمایه داری اسرائیل و فلسطینی را  تحت کنترل  با هم آشتی داده و در کنار هم قرار دهند.

میلیتانت: در پیش  اسرائیل به کمک امپریالیسم آمریکا به این منطقه به ویژه به نوارز غره  حملات نظامی انجام داده بود، علل آن چه بوده است؟

مازیار رازی: دولت راستگرای اسرائیل بارها ماجراجویی در منطقه خاور میانه را  انجام داده است. حدود سه سال پیش دور جدید درگیری بین اسرائیل و حماس با ربودن سه نوجوان اسرائیلی در اوایل ماه ژوئیه ۲۰۱۴  در کرانه باختری رود اردن و سپس قتل آنان آغاز شد. در پی یافته شدن اجساد این سه نوجوان، یک نوجوان فلسطینی نیز ربوده شد و به قتل رسید و منابع اسرائیلی یهودیان تندرو را مسئول این آدم ربایی و قتل معرفی کرده و از بازداشت سه نفر در این ارتباط خبر داده‌اند.

در همان زمان، در گیری دو طرف  با حملات سنگین هوایی اسرائیل به غزه و افزایش موشک‌پرانی از غزه به داخل اسرائیل شدت گرفت. در مقابل، گروه‌های فلسطینی مستقر در نوار غزه به پرتاب موشک به سوی اسرائیل مبادرت کرده‌اند و به گفته مقامات اسرائیلی،«مردم این کشور را در معرض ناامنی و خطر قرار داده‌اند»! تعدادی از موشک‌های فلسطینی به هدف هایی در داخل اسرائیل اصابت کرده و خساراتی به بار آورده و تلفات جانی  به غیر از یک نفر نداشته است. مقامات اسرائیلی تهدید کرده بودند که در صورت ادامه موشک‌پرانی از داخل غزه، به عملیات علیه این بخش از سرزمین های فلسطینی شدت خواهند بخشید. همچنین، ارتش اسرائیل به اعزام واحدهای زمینی و تمرکز نیرو در مرز اسرائیل و غزه مبادرت کرده که احتمال شروع جنگ زمینی و اشغال غزه را افزایش داده است.

ظاهراً اسرائیل برای مبارزه با “تروریزم” و جلوگیری و موشک های حماس  بوده است که مردم بی دفاع را به خاک و خون کشاند؛ در واقع موضوع اصلی حل بحران امپریالیزم در منطقه و بحران سیاسی درونی خود رژیم صیهونیستی بوده است.

میلیتانت:  اگر ممکن است برای خوانندگان،  اشاره ای به برخی از  این تجاوزات نظامی بکنید؟

مازیار رازی: تهاجم به خاک فلسطینی ها  از حملات نظامی گرفته تا سخنرانی اخیر ترامپ تازگی ندارد. پیش از سال ۲۰۱۴ که در بالا ذکر کردم،‌ حدود  ۱۶سال پیش محله تل سلطان، از محلات رفع، صحنه درگیری های خشونت آمیز بین افراد مسلح فلسطینی و نیروهای اسرائیلی بوده که این محله را به محاصره در آورده و به تخریب خانه های فلسطینیان و جستجو برای یافتن کسانی ادامه داده اند که آنان را “تندروهای فلسطینی” می خوانند. طی عملیات رفع ، بیش از ۴۰ فلسطینی کشته شدند و نیروهای اسرائیلی به تخریب خانه های فلسطینیان مبادرت کردند. سازمان ملل متحد تخمین می زند که حدود ۱۶۰۰ فلسطینی در جریان عملیات جاری اسرائیل در باریکه غزه خانه های خود را از دست داده اند.

پس از این واقعه اسفبار حدود  ۱۴ سال پیش؛ حمله نظامی اسرائیل به شهرهای کرانه باختری رود اردن و مقر یاسر عرفات در رام الله، اذهان عمومی جهان را به خود مشغول کرد. در آن زمان تاکتیک ضد انسانی دولت راستگرای شارون و حمله نظامی به شهرهای کرانه باختری رود اردن؛ نه تنها منجر به کشتار صدها نفرمردم بی گناه فلسطینی؛ و مانند حملات اخیر به لبنان، تخریب زیر بنای اقتصادی مانند قطع منابع برق و آب آشامیدنی، دوا و غذا رسانی و غیره شد، بلکه نیروی نظامی اسرائیلی از رفت و آمد آمبولانس ها و وسایل غذایی به بیمارستانها نیز جلوگیری کردند. بدین ترتیب تضمین کردند که زخمی شدگان همه به هلاکت برسند! (این وقایع مورد تایید سازمان های بین المللی نیز قرار گرفت).

در سال ۱۹۸۲ هم برای اخراج نیروهای سازمان آزادیبخش فلسطین (الفتح) از لبنان وارد آن کشور شده و بعضی محلات بیروت را با خاک یکسان کردند. در این جنگ حدود ۱۷۵۰۰ نفر کشته شدند. در روزهای ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر  ۱۹۸۲ ارتش اسرائیل گذاشت که همکاران فالانژیِست خود وارد اردوگاه های صبرا و شتیلا، که ساکنینشان خلع سلاح شده بودند شود، و پناهندگان داخل اردوگاه ها را به قتل برسانند. کلّ پروسه ایجاد و بقاء این دولت شامل کشتارهای عظیمی در منطقه بوده است.

میلیتانت: ممنون از شما، لطفاً پیشینه  تاریخی این وقایع را هم توضیح دهید؟

مازیار رازی: در طول تاریخ، زمانی که منافع امپریالیزم آمریکا به خطر می افتاد (مانند دوره اخیر در عراق و افغانستان)، در اسرع وقت اقدامات ضروری انجام می پذیرفت. برای نمونه در سال ۱۹۵۶ زمانی که دولتهای بریتانیا، فرانسه و اسرائیل کانال سوئز را اشغال کرده و قصد سرنگونی دولت ناصر را داشتند، دولت آیزنهاور منافع خود در منطقه را در خطر دید و دولتهای بریتانیا و فرانسه را تهدید به تحریم مالی کرد. در نتیجه ارتش این کشورها بلافاصله کنار کشیدند و نخست وزیر بریتانیا آنتونی ایدن استعفا داد.

بدیهی است که امروز دول راستگرای ترامپ  در آمریکا و نتانیاهو  در اسرائیل در سیاستهای خود هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. بدون کمک های مالی و نظامی آمریکا دولت اسرائیل از نظر اقتصادی یک هفته هم دوام نخواهد آورد. آمریکا سالانه بیش از  ۳۰۰۰ میلیون دلار کمک «انسان دوستانه» به اسرائیل می کند. کمک های نظامی سر به فلک می کشد

در دوره پیش؛ دولت آمریکا و اسرائیل متکی بر یک برنامه حساب شده وارد مذاکره و معامله با یاسر عرفات شدند. هدف مذاکرات یزاک رابین و عرفات با وساطت آمریکا در این امر نهفته بود که اسرائیل، کار سرکوب و کنترل نا آرامی ها و حرکتهای ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی مردم فلسطین را به عهده عرفات، به مثابه یک پلیس، بگذارد. سازمان آزادیبخش فلسطین (الفتح) به رهبری یاسر عرفات در ۱۳ نوامبر ۱۹۷۴ مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل را در مقابل تشکیل «دولت کوچک فلسطین» کنار گذاشت. این تغییر موضع در راستای مبدل شدن یک «سازمان آزادیبخش» به یک «دولت بورژوا» در مناطق اشغالی بود. دولت اسرائیل (با توافق دولت آمریکا) نهایتاً کرانه باختری رود اردن را در مقابل خریداری یاسر عرفات به مثابه یک «پلیس» در به کنترل در آوردن مردم فلسطین به او اعطا کرد.

اما، تحرکات مردم فلسطین ناشی از فقر و فلاکت منجر به تقویت گرایش های خرده بورژوایی مانند حماس /حزب الله شد. گرایش هایی که از جانب ایران و سوریه تغذیه مالی می گردند. فشارهای توده ای موقعیت رهبری جناح عرفات را در سالهای پیش دشوراتر و دشوارتر کرد. آنها در مقابل یک تضاد واقعی قرا ر گرفت: از یک سو می بایستی به عنوان یک خدمتکار امپریالیزم و اسرائیل نقش خود را در کنترل حرکتهای توده ای به خوبی ایفا کند؛ و از سوی دیگر محبوبیت توده ای خود را به گرایش های حماس/حزب الله از دست ندهد. این تناقض عینی منجر به وضعیت بحرانی گشت. انتخابات  چند سال پیش در فلسطین و پیروزی حماس و اسماعیل هنیه نمایانگر سیاست های اشتباه پیشین عرفات و عباس بود. ماه پیش به دنبال اختلافات درونی عباس تمایلاتی برای وحدت با حماس نشان داده و اقداماتی در این راستای در شرف وقوع است که دولت اسرائیل را سخت نگران کرده است. حمالات نظامی اخیر نیز بخشا برای جلوگیری از این وحدت و تضعیف یک دولت یکپارچه فلسطینی صورت گرفته است.

اینبار حمله نظامی اسرائیل تنها به منظور ارعاب مردم فلسطین است. دولت اسرائیل متکی بر تغییر موقت تناسب قوا به نفع دولت آمریکا در منطقه (اشغال افغانستان و عمدتاً عراق) برنامه ریزی کرده که جنبش فلسطین را تضعیف کند.

بدیهی است که این روش راه حلی برای بحران منطقه ارائه نمی دهد. همانطور که تجربه اشغال افغانستان و عراق نشان داد دولت آمریکا در بحران عمیق تری فرو رفته است. به همین ترتیب اسرائیل نیز گور خود را در مناطق اشغال شده خواهد کند.

همچنین بدیل های گرایش های خرده بورژوایی حماس/حزب الله  تحت کنترل سیاسی و مالی رژیم جمهوری اسلامی که از طریق اقدامات انتحاری جوانان بی تجربه به کارهای بی ثمر تروریستی دست می زند، نیز پاسخگو نیستند. آنها در بهترین حالت، در مقام قدرت، کاری بیش از یاسر عرفات انجام نخواهند داد. پیشنهادات امپریالیست ها مبنی بر ایجاد دو دولت بورژوایی در منطقه نیز پاسخی به بهتر شدن وضعیت زحمتکشان فلسطین نیست.

بد نیست به مواضع این رهبری جنبش فلسطین در روزهای اخیر توجه کنیم.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت که این تصمیم “به این معنی است که آمریکا نقش خود به عنوان میانجیگر صلح را رها کرده است”. به سخن دیگر او دولت آمریکا را به عنوان میانجی صلح پذیرفته است و صرفا خواهان این است که با او مدارا شود. همانطور که دولت اوباما  با او انجام داده بود!

 

بدیهی است که تنها از طریق وحدت زحمتکشان اسرائیلی و فلسطینی در مقابل دولتهای اسرائیل و حماس و حزب الله؛ در راستای تشکیل یک فدرال سوسیالیستی در منطقه است که صلح به این منطقه بازخواهد گشت. تا زمانی که دولتهای بورژوایی فلسطینی در مصدر قدرت قرار گیرند، و تا زمانی که رهبری توده های فلسطینی در دست حزب الله/حماس باشد، دست های اسرائیل و آمریکا از منطقه کوتاه نخواهد شد. رهبری این جریانات انحرافی در نهایت با امپریالیزم توافق می کنند و پشت زحمتکشان عرب در فلسطین و لبنان را خالی خواهند کرد.

میلیتانت: با تشکر از شما

مازیار رازی: با آرزوی پیروزی برای همه مردم ستم کش جهان علیه نظام امپریالیزم وسرمایه داری!

۷ دسامبر ۲۰۱۷

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران