لنین در باره اعتصاب+ پیشگفتار مازیار رازی

Lenin2 copy

پی دی اف

پیشگفتار مازیار رازی مقاله لنین در باره اعتصاب

خبر های اعتصابات اخیر به ویژه اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه آذر ۱۳۹۶ و پیش از آن، اعتصاب کارگران ایران ترانسفو ۴۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ما را بیاد مقدمه ای که لنین بر اعلامیه ای به مناسبت اعتصاب کارگران نساجی در روسیه اواخر ۱۸۹۹ نوشت، می اندازد:

« ۶ و ۷ نوامبر باید برای همه ما روزهای فراموش نشدنی است….. کارگران نساجی با مقاومت مستحکم خود در مقابل فشار کارفرمایان ثابت کردند که در این لحظات سخت هنوز هم مردمانی هستند که می توانند منافع مشترک مارا، بمثابه منافع طبقه کارگر، زنده نگهدارند، که کارفرمایانه محترماً هنوز موفق نشده اند که ما را برای همیشه تبدیل به بردگان بیچاره جیب های خودشان بکنند. پس رفقا بیایید مستحکم و مصمم بپا خیزیم و مبارزه را تا به آخر برسانیم، و فراموش نکنیم که فقط از طریق کوشش مشترک و یکپارچه مان است که می توانیم شرایط خود را بکرسی بنشانیم

در واقع هر چه جنبش کارگری بیشتر رشد کند و ماهیت واقعی رژیم سرمايه داری بر تعداد بیشتری روشن شود، توده ها بیشتر و فراتر شعار لنین را بطور ملموس حس خواهند کرد کهمستحکم ومصمم مبارزه را تا به آخر برسانیم». هر چه جنبش کارگری بیشتر رشد کند، کارگران اهمیت مبارزه مصممانه تر و متشکل تر و چشم اندازهای رو شن تر را بیشتر و بطور ملموس تر حس خواهند کرد. زیرا در یک اعتصاب حتی

چند روزه، مساله قدرت سیاسی در دستور روز کارگران قرار می گیرد. اعتصاب، همانند یک اعتلای انقلابی در قیاس کوچکتر، ظاهر می شود. به قول لنین اعتصاب «مکتب جنگ» است. به سخن دیگر، در یک اعتصاب ما شاهد قدرت دوگانه هستیم. نبرد میان، از یک سو سرمایه داری و مالکان و دولت سرمایه داری، و از سوی دیگر کارگران، به اوج خود می رسد. در میدان مبارزه و اعتصاب، همان طوری که لنین در مقاله زیر نشان داده، کارگران به ماهیت موقعیت طبقاتی شان در جامعه و خصلت طبقاتی جامعه و تمام روبنای سیاسی و قضایی آن پی خواهند برد، به سخن دیگر، نیاز به بالا رفتن آگاهی سیاسی و طبقاتی و تعمیق دادن تشکیلات برایشان مبرم تر می شود.

اعتصاب به منبع اصلی کسب ارزش افرونه ،تهاجم برده و کل دستگاه اداری دولت سرمایه داری را به زیر سؤال می برد. اعتصاب اعتماد به نفس در درون کارگران را افزایش می دهد. اعتصاب مدیریت و سازماندهی را در میان کارگران تقویت می کند. به سخن دیگر، یک اعتصاب کوچک و چند روزه مساله قدرت سیاسی کارگران را به نمایش می گذارد.

مقاله زیر، مانند بسیاری دیگر از مقالات لنین از این نظر اهمیت دارد که با تجزیه و تحلیل ملموس و روشن از شکل‌گیری هسته ها کارگری که باعث ایجاد اعتصاب می شود صحبت به میان می آورد.

انتشار مجدد این مقاله در وضعیت کنونی در راستای یاری رسانی به کارگران پیشرو که در تدارک اعتصابات در ایران هستند، حائز اهمیت است.

این مقاله را بخوانید و تکثیر کنید و به دست کارگران برسانید.

مازیار رازی

آذر ۱۳۹۶

اين ترجمه نخستين بار در کندوکاو شماره ۳، نشريه سوسياليست های انقلابی، ۱۳۵۴، انتشار يافت

مقاله لنین: در باره اعتصاب

https://www.marxists.org/farsi/archive/lenin/works/1899/etesab.pdf

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران