زنجان: توزیع تراکت در حمایت از رسول بداقی، علی نجاتی و پیگیری قتل شاهرخ زمانی

امروز ۱۶ مهرماه، فعالین کمیتۀ اقدام کارگری- کانون کارگران متحد، اقدام به توزیع تراکت هایی در حمایت از فعالین کارگری و معلمین دربند در شهر زنجان نمودند.

poster-zanjan

امروز در استان های مختلف سراسر ایران، تجمعات گستردۀ معلمین با وجود احضارها و فشارهای وزارت اطلاعات، برگزار شد. در پوسترهای توزیع شده، رسول بداقی، معلم مبارز دربند که پس از اتمام ۶ سال محکومیت در روز ۱۳ مرداد ۹۴، در کمال ناباوری به ۳ سال حبس تعزیری دیگر محکوم شد، به عنوان نماد مبارزات معلمین، مورد دفاع قرار گرفته بود.

طی روزهای گذشته، فشار بر دیگر فعالین کارگری- در قالب یورش به منزل، بازجویی، تهدید، احضار و نظایر آن- در شهرهای مختلف شدت گرفته است. به عنوان مثال علی فائض پور، از فعالین چپ تبریز که در مراسم وداع با شاهرخ زمانی شرکت کرده بود، روز شنبه ۱۱ مهرماه از سوی مأموران ادارۀ اطلاعات این شهر به هنگام خروج از منزل دستگیر و به بازداشتگاه ادارۀ اطلاعات منتقل شد؛ تقریباً ۲۰ روز پیش، علی نجاتی، از فعالین سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، بازداشت و نهایتاً دیروز ۱۵ مهرماه خانوادۀ نجاتی موفق به ملاقات با او در زندان کارون اهواز شد. علی نجاتی دو روز قبل، به دلیل درد در ناحیۀ قفسۀ سینه به بهداری زندان منتقل شد و با توجه به معاینات پزشک بهداری زندان، دچار نوسان در فشار خون است. علی نجاتی نیز از جمله چهره هایی است که به شکل سمبلیک، در فعالیت های امروز برجسته شده بود.

هم­چنین فعالین کمیتۀ اقدام و کانون کارگران متحد در ادامۀ فعالیت های پیشین خود به دنبال قتل شاهرخ زمانی، کارگر انقلابی سوسیالیست، در روز ۲۲ شهریورماه سال جاری در زندان رجایی شهر، برای خنثی کردن تلاش های رژیم در جهت به حاشیه راندن پروندۀ این قتل و برای برجسته کردن اهمیت تشدید کارزارهای دفاعی در حمایت از سایر زندانیان سیاسی، در تراکت های توزیع شده شعارهایی را نظیر«شاهرخ زمانی را از ما گرفتند، صدای دیگر زندانیان سیاسی باشیم» و همین طور «پیگیری قتل شاهرخ زمانی را به مطالبۀ جنبش کارگری تبدیل کنیم!» مطرح کرده بودند.

شاهرخ زمانی تا پیش از قتل خود، لحظه به لحظه اعتراضات کارگری و معلمان را با جدیت و حرارت دنبال و از آن پشتیبانی می کرد.

شاهرخ زمانی که زندان را هم به ستاد سازماندهی تبدیل کرده بود، به خوبی و عمیقاً این را می دید که «فاصله بین مبارزۀ صنفی و سیاسی کارگران، به خصوص در ایران، وجود ندارد، و کارگران برای هر مطالبه ای به هر نوع اعتراضی دست می زنند، بسیار زود مبارزه بُعد سیاسی به خود می گیرد… در نتیجه مطالبات اقتصادی و صنفی نیز خود به خود به مطالبات سیاسی تبدیل می گردند» (پیام شاهرخ زمانی از زندان گوهردشت به کارگران بافق، ۱۲/۶/۱۳۹۳). با درنظرداشتن این هستۀ مرکزی دیدگاه شاهرخ، نقل قولی از رفیق مازیار رازی- از اعضای کمیتۀ اقدام کارگری و کسی در مناظرۀ بی بی سی حول لنین و لنینیسم شرکت کرده و رفیق شاهرخ پیگیرانه بازخوردهای آن را انتظار می کشید (و افسوس که دیگر هرگز چنین فرصتی را نیافت)- در تراکت های توزیع شده آمده بود، با این مضمون که «در عصر گندیدگی سرمایه داری، تحقق کم­ترین خواستِ دمکراتیک و صنفی نیز از مدار سرنگونی دولت سرمایه داری می گذرد».

درست به دلیل همین فراروی اعتراضات از اهداف اولیۀ تعیین شدۀ آن به دلیل شرایط عینی بود که شاهرخ، ضرورت حزب انقلابی کارگری و درجا نزدن در فعالیت های صنفی محض را برای هدایت اعتراضات به سوی سرنگونی دولت سرمایه داری تشخیص می داد.

در نتیجه تمرکز اخص او به عنوان یک سوسیالیست انقلابی، بر حوزۀ تدارک حزب انقلابی برای سرنگونی دولت سرمایه داری قرار داشت و این همان میراثی که کمیتۀ اقدام کارگری و رفقای درگیر در آن ادامه می دهند.

برخی از تصاویر و فیلم های فعالیت امروز در ادامه می آید.

۱۶ مهرماه ۱۳۹۴

 

تصاویر

ویدیوها

video-2015-10-08-06-20-18_dvd.mp4

video-2015-10-08-06-25-45_dvd.mp4

video-2015-10-08-06-37-14_dvd.mp4

video-2015-10-08-07-00-41_dvd.mp4

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران