مفاد قرداد بین دولت بورژوایی نپال و مائوئیستها

رادمان روئین تن

قرارداد نهائی صلح فی مابین دولت نپال و حزب کمونیست نپال (مائوئیست) شامل 10 ماده و تعدادی زیرماده است که در تاریخ 21 نوامبر 2006 بین رهبری مائوئیستها، «پراجاندا»، و دولت بورژوایی نپال منعقد شد.

رهبری مائوئیستها نپال، از آنجایی که دیگر امید و چشم اندازی به فتح مسلحانه ی « کاتاماندو» نمی بیند، دست به مسالحه با بورژوازی نپال زده است تا شاید بتواند حقیرانه در دولت حاکم نپال جای برای حزب خود پیدا کند.

»پراچاندا»، به دولت بورژوایی ی می پیوندد که تا چندی پیش، ارتش سرکوبگرش، برای شکار پیکارجویان مائوئیست به کوه و جنگل ها اعزام می شدند.

نگاهی هر چند کوتاه به قسمتهای مهمی از این قرارداد می تواند ابعاد شکست سیاسی و ایدئولوژیک «مائوئیزم در عمل» را یکبار دیگر برای همگان روشن کند.

در ماده ی چهارم قرارداد تحت عنوان « درباره ی مدیریت اسلحه ها و ارتش» می خوانیم:

“برای اینکه انتخابات مجلس موسسان در یک محیط آزاد، صلح آمیز و بی طرفانه صورت گیرد و برای دموکراتیزه کردن و بازسازی ارتش نپال بر اساس اصل قرداد، 12ماده ی موردتفاهم، 8 ماده ی نظامنامه ی اداره کننده و بر اساس 25 ماده ی ذکر شده در نامه ی فرستاده شده به سازمان ملل متحد و تصمیماتی که در جلسه ی دوره ای هشتم نوامبر گرفته شد، کارهای ذیل به انجام خواهد رسید:

درباره ی ارتش مائوئیستها :

1. 4 براساس تعهدات بیان شده در نامه ی ارسال شده به سازمان ملل بوسیله ی دولت نپال و مائوئیستها در نهم آگوست 2006، پیکارجویان مائوئیست به اردوگاههای ذیل فرستاده خواهند شد. سازمان ملل متحد رسیدگی و کنترل لازم را خواهد نمود.

کمپهای اصلی در امکان زیر خواهد بود: 1- کای لالی 2- سورخت 3- رولپا 4- پلپا 5- کوری 6- سیندهولی 7- ایم. سه کمپ کوچکتر در پیرامون هر یک از این کمپها خواهد بود.

2. 4 بعد از اینکه پیکار جویان مائوئیست به اردوگاه ها فرستاده شدند، بجز آن اسلحه هایی که جهت تامین امنیت کمپ مورد نیاز هستند، تمامی اسلحه ها و مهمات در جای امنی در کمپ ها انبار می شوند. اسلحه و مهمات انبار شده تحت یک سیستم تک قفلی گذاشته می شود و طرف ذی ربط کلید قفل را خواهد داشت. برای اینکه سازمان ملل [ این پروسه را] کنترل کند، یک دستگاه مجهز به آژیر و نیز وسایل ضبط در آنجا نصب خواهد شد. جزئیات تکنولوژی، شامل دوربین برای کنترل، بر طبق قرارداد بین دولت نپال، مائوئیستها و «سازمان ملل متحد» آماده می شود.

3. 4 زمانیکه استقرار پیکارجویان مائوئیست در اردوگاهها تکمیل شد، دولت نپال مسئولیت تامین آذوقه و سایر امکانات را برای آنها بعهده خواهد گرفت.

4. 4 کابینه ی موقت یک کمیته ی مخصوص برای کنترل، یکپارچگی و احیای شهرت و اعتبار پیکارجویان مائوئیست تشکیل خواهد داد.

5. 4 دولت نپال ترتیب محافظت و امنیت جانی از رهبران مائوئیست را خواهد داد.

بر اساس این زیرماده ها از ماده ی چهارم ، مائوئیستها :

اولا، باید به اردوگاه ( بخوانید زندان) فرستاده شوند،

ثانیا، باید خلع سلاح شده و تمامی اسلحه های سبک و سنگین خود را تحویل دهند،

ثالثا، سازمان مللی که از منافع دوول امپریالیستی دفاع می کند، کنترل انبارهای سلاح آنها را در دست بگیرد؛

رابعا ، دولت بورژوایی نپال که تا چندی پیش بی رحمانه دست به شکار مائوئیستها می زد حالا علاوه بر دادن جیره غذایی به مائوئیستهای مستقر در اردوگاهها، می خواهد امنیت جانی رهبران مائوئیستها را توسط نیروهای وابسته به دولت بورژوایی تامین کند.

آخر مگر می شود که به بورژوازی ارتجاعی و جنایتکار نپال تا این حد اعتماد نمود! البته اعتماد به بورژوازی، توسط مائوئیستها از بینش نخ نما شده ی انقلاب دو مرحله ایی (دمکراتیک) آنها ناشی می شود. بینشی که معتقد به ائتلاف با بخشی از بورژوازی در مرحله ایی از تاریخ است. به هر حال، پایبندی مائوئیستها و استالینیستها به این تز کذایی سبب شده که علی رغم ژست و ظاهر سرخ و انقلابی که به خود می گیرند، دارای باطنی زرد و ضد انقلابی باشند.

– در رابطه با ارتش نپال

6 .4 … ارتش نپال به میزان مساوی با مائوئیستها، اسلحه انبار و لاک و مهر می کنند. [ این انبار] دارای یک قفل است که به طرف ذی ربط داده خواهد شد.

چرا ارتش سرکوبگر نپال که به طور مرتب در ده سال گذشته بوسیله ی کشورهای امپریا لیستی ی آمریکا، انگلیس و هند در حال تغدیه شدن بوده باید هم اندازه با ارتش مائوئیستهای که بسیاری از اسلحه هایشان قدیمی و فرسوده است، اسلحه انبار کنند؟ بدون تردید میزان سلاح و مهمات ارتش سرکوبگر نپال، چند ده بار ارتش مائوئیستهاست. در ضمن چه تضمینی وجود دارد که این میزان از اسلحه ایی که قرار است ارتش نپال انبار کند، مجددا به طور مخفیانه خریداری و به انبارهای اسلحه و مهمات ارتش این کشور انتقال داده نشود؟ و کلا چگونه می شود به ارتشی که در یک دهه گذشته هزاران نفر از مردم و پیکارجویان مائوئیست را کشته اعتماد کرد؟

7. 4 «کابینه»، کنترل، بسیج و اداره ی ارتش نپال را بر طبق قانون جدید ارتش به دست خواهد گرفت. کابینه ی موقت، یک برنامه ی عمل جهت دمکراتیزه کردن ارتش نپال با پذیرش پیشنهادات از طرف «کمیته ی مربوطه ی پارلمان موقت» را آماده و تکمیل خواهد نمود…

8. 4 … ارتش نپال به کارهای خودش منجمله امنیت مرزها، امنیت مناطق تحت حفاظت، مناطق ایمن شده، بانکها، فرودگاه، نیروگاه برق، برج تلفن، دبیرخانه ی مرکزی و امنیت افراد و شخصیتهای مهم ادامه خواهد داد.

آخر چطور امکان دارد، یک دولتی که دارای ماهیت بورژایی است دست به اصلاح ارتش سرکوبگرش بزند؟ دولت بورژوایی از هر گونه ابزار زوری برای تثبت قدرتش بهره خواهد گرفت و این توهمی بیش نیست که اگر بپنداریم دولت سرکوبگر، سرکوبگری ارتش خودش را نفی و نابود سازد.

همینطوری که در این زیر بند 8. 4 مشاهده می کنید مجددا ارتش سرکوبگر نپال تمام مسئولیتهای سابق خودش را مقتدرانه در دست می گیرد و این در حالی است که چریکهای مائوئیست باید خلع سلاح شده و به اردوگاه فرستاده شوند.

در یکی از زیر ماده های، ماده ی پنجم قرارداد تحت عنوان «آتش بس» آمده است:

8 . 1. 5 هر دو طرف توافق دارند که لیستی از ساختمانهای دولتی، عمومی وخصوصی، زمین و املاک مصادره شده را تهیه کرده….. و بفوریت به [ صاحبانشان] باز گردانند.

مائوئیستهای نپال در طی یک دهه مبارزه مسلحانه ی خود موسوم به «جنگ خلق»، توانستند مناطقی را تحت کنترل خود در آورند. آنها تمام زمین ها،خانه و املاک متعلق به دولت ، بخش خصوصی و روستائیان ثروتمند در این مناطق را مصادره کرده و بسیاری از آنها را به پایگاههای خود تبدیل ساختند.

حالا بر اساس این بند از قرارداد ، مائوئیستها موظند تا تمامی املاک و زمینهای مصادره شده را مجددا به صاحبانشان بازگردانند. باز گرداندن این زمین و املاک به صاحبانشان بدون شک با الغای سیستم کمونی مائوئیستی همراه خواهد بود. چطور می شود، هم زمینها و دارایی های فئودالها را به آنها بازگردانید و هم خواهان اصلاحات ارضی و انهدام سیستم فئودالی- چنانچه در ماده ی 7. 3 آمده- شد؟! این بند از قرارداد از جمله پاردوکس های بدون جوابی است که تنها مائوئیستها قادر به آفرینش آن هستند.

* برگردان به فارسی منتخبی از مفاد قرارداد بین مائوئیستها و دولت بورژوایی نپال، از متن اصلی قرارداد به زبان انگلیسی صورت گرفته است.

میلیتانت ۳، ۱۴ خرداد ۱۳۸۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *