بحثی فیسبوکی در برابر لیبرال های معترض به انتشار نسخۀPDF کتاب کاپیتال

از کارگر میلیتانت شماره ۷۴

اخلاقیات مورد نظر مارکسیست ها، تابع مبارزۀ طبقاتی است، به این معنی که اخلاق مادام که نتواند این مبارزه را اعتلا بخشد، و یا در واقع می آید تا این مبارزه را مسدود کند، خود موضوع مبارزۀ مارکسیست ها خواهد بود.

مارکسیست ها معتقدند اخلاق حاکم اخلاق طبقۀ حاکم است، اگر دزدی کتاب در پایین جامعه، آن هم به دلیل فقر و عدم توانایی خرید کتاب صورت می گیرد، به دلیل دزدی میلیارد میلیارد سرمایه داران حاکم است که صدای بی رمق لیبرالیسم کمترین اعتراض که به آن ندارد که هیچ، اخلاقیاتی برای تثبیت و رسمیت این دزدی ها هم می سازد.

این خود یک اخلاق انتزاعی است که انتشار فایل پی دی اف یک کتاب که جهت مبارزه و یا از سر انگیزۀ مبارزاتی نیز ترجمه نشده، بلکه علاقۀ شخصی مترجم به این نوع موضوعات انگیزۀ اصلی آن است، و درست به همین دلیل دچار این تناقض می گردد که بین کسب و کار و عمل مبارزاتی راه میانبری یافت نمی شود، به حساب بی اخلاقی «چپ»ها گذاشته شود. در سنت چپ انقلابی یک مترجم، نه برای کسب سود، بلکه برای اشاعۀ دانش انقلابی کتابی ترجمه می کند، اگر او عمل خود را در مدار یک مبارزه قرار داده باشد، یقین خواهد داشت که کار بی «مزد» او از طریق کمک های مالی و یا تهیۀ صندوق مالی کمک برای حمایت از این نوع کارها جبران خواهد شد. کافی است حسن مرتضوی گزارش هزینه های خود و مبلغ از پیش تعیین شده برای کسب درآمد ناشی از ترجمۀ این کتاب، به همراه شماره حساب خود را منتشر کند تا لیبرال های پیرو اخلاق ابدی به تماشا بنشینند که این چپ های به زعم لیبرال ها «دزد» هستند که به مراتب بیش از صرف این هزینه و درآمد از پیش تعیین شده را به حساب ایشان واریز خواهند کرد. این جا است که اخلاقیات انقلابی، اخلاق حاکم که به صورت ده فرمان از بالا ابلاغ می شود را پشت همان درهایی قرار می دهد که قرن ها است بر سر ورود به آن با پای چپ یا راست در حال مناقشه اند.

حسن مرتضوی از کارل مارکس اجازۀ ترجمۀ این کتاب را نگرفته است، به او هم پولی پرداخت نخواهد کرد، کارل مارکس هم ننشسته کاپیتال بنویسد که منبع درآمدی برای مترجمین آن در این جا و آن جای جهان بسازد.

کاپیتال مارکس یقۀ قانون ارزش را گرفته؛ اخلاق لیبرالی ارزش قانون را یادآور می شود! کاپیتال مارکس متعلق به جنبش بین المللی سوسیالیستی است، هرکس می خواهد آن را ترجمه کند، یا باید خود را متعلق به این جنبش دانسته و قید کسب درآمد از این منبع را بزند و یا به سراغ ترجمۀ منابعی برود که علاوه بر دریافت مزد از سایر امتیازات هم برخوردار شود. اخلاقیات لیبرالی اگر مناسب هر دلربایی باشد، در حوزۀ چپ انقلابی موضوع شوخی و تفریح است، دست کم به این دلیل که بنیاد دزدی در جامعۀ طبقاتی ای شکل می گیرد که آن ها مدافعش هستند، و نه در یک جامعۀ کمونیستی. اگر یک لیبرال به دنبال اینترنت پرسرعت است به این دلیل واضح است که بتواند روزانه هرچه می خواهد فیلم و کتاب دانلود کند، اما لحظه ای که موضوع دانلود کتاب به چپ ها بر می گردد، موعظه های اخلاقی لیبرال ها آغاز می شود!

۲۲ اوت ۲۰۱۴

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران