پروژه احیای مارکسیستی

سایت جدیدالتاسیس احیای مارکسیستی 

بحران بزرگ اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹، باری دیگر بی مایگی بورژوازی حاکمه در تمامی کشورها و هم چنین بنیان سست نظام سرمایه داری جهانی را به نمایش گذاشت. در همان حال که پیامدهای این بحران ادامه دارد (حتی در کشورهایی که رسماً مرحلۀ رکود را پشت سر گذاشته اند)، به کارگیری برنامه های ریاضت اقتصادی و سایر “راه حل” های ارائه شده از سوی بورژوازی، به ایجاد نارضایتی های عمیق در بین بخش های عظیمی از توده های مردم منجر شده است.

امّا بحران اقتصادی سرمایه داری و مشکلات سیاسی پیش روی بورژوازی، به موازات خود دو بحران دیگر را نیز به وضوح نشان دادند:

نخست، سازمان های توده ای سنتی طبقۀ کارگر- چه احزابی که صفات “سوسیالیستی” و “کارگری” و “دموکرات” را به دنبال نام خود یدک می کشند و چه آن دست اتحادیه های کارگری که نسل ها نسل نمایندۀ طبقۀ کارگر بوده اند- تمایلی به بسیج صفوف خود برای مقابله با یورش بورژوازی به طبقۀ کارگر و خانواده های آنان نداشته و یا اصولاً قادر به انجام چنین کاری نبوده اند.

دوّم، سازمان های مختلف “انقلابی”، “مارکسیستی” یا “تروتسکیستی” که چندین قرن مقابله با سیاست ها و ساختارهای بوروکراتیک سازمان های توده ای سنتی را در کارنامۀ خود دارند، با وجود ادّعاهای خود مبنی بر درک تئوریک و تلاش برای کسب رهبری پیشرُوی کارگری، در عرصۀ مبارزه علیه حملات سرمایه داری یا اساساً غایب بوده اند و یا حضوری ناچیز و حاشیه ای داشته اند.

در همان حال که رهبران رفرمیست و حتی “انقلابی” در بحران های خود فرو رفته اند، توده های مردم مجبورند تا به مبارزات خودشان دست بزنند: اعتصاب در سراسر اروپا، تظاهرات دانشجویی در بریتانیا، شورش های شمال آفریقا و خاورمیانه و غیره. در شرایطی که رهبران رفرمیست هیچ گونه کارزاری برای مبارزه ارائه نمی کنند و بدتر از آن، حتی علیه رفرم اقداماتی می کنند، توده ها روش های جدیدی برای کنار زدن رهبران سنتی یافته و بنا به ابتکارات خود برای مبارزه در سراسر دنیا به خیابان ها آمده اند. بحران کنونی سرمایه داری، بارقه های بسیج میلیون ها نفر از مردم سراسر جهان را علیه ابزارهای سیاست ریاضتی روشن کرده است؛ سیاست هایی که بورژوازی گمان می کند به تثبیت نظام سرمایه داری منجر می شود.

در این بین امّا رهبری “انقلابی”- حتی بهترین آن- نشان داده است که برای رهبری کارگران، استثمارشدگان و توده های تحت ستم به اندازۀ لازم به تدارک سازمانی، تئوریک و سیاسی نپرداخته است. حضور داشتن در صف مقدّم کارزارهای دفاعی یا گروه های فشار کافی نیست. ما باید هم خود و هم توده ها را به سوی بازسازی یک سازمان انترناسیونال انقلابی بر پایۀ مبارزات بلشویسم و کمینترن علیه تمامی رفرمیست ها و شرکا، و هم چنین بر پایۀ تجارب بعدی سازمان بین المللی “اپوزیسیون چپ”، برای دفاع از اصول و برنامۀ  این سنت آماده سازیم.

هرچند بنانهادن بین الملل چهارم و تدوین برنامۀ انتقالی را می توان به حق یکی از دستاوردهای بزرگ مارکسیزم پس از انحطاط دولت کارگری شوروی دانست، با این وجود ما نمی توانیم تنها به احیای این دو بسنده کنیم. درست همان طور که مبارزات طبقۀ کارگر در طول 70-75 سال گذشته ادامه یافته است، مبارزۀ طولانی برای دستیابی به اهداف سازمانی، تئوریک و سیاسی جدید هم ادامه می یابد.

احیای یک سازمان بین المللی که قادر به برخورد با تمامی وظایف مهم پیش روی طبقۀ کارگر باشد، به مدّت چندین دهه مهم ترین هدف جنبش ما بوده است.

ما به عنوان مارکسیست های انقلابی، و به منظور ادای سهمی در این احیای ضروری مارکسیزم، نمی توانیم بدون داشتن ساختار سازمانی و برنامه ای که تجربیات گذشته را بیان و مداخله گری های جدید را هدایت می کند، دست به عمل بزنیم. بنابراین ما از پیش نام این ساختارِ دستیابی به وظایف خود را کمیتۀ احیای مارکسیستی (Committee for Marxist Revival- CMR) گذاشته ایم و تمامی سازمان ها و افراد مارکسیست انقلابی را به همکاری جهت تحقق این استراتژی حیاتی فرامی خوانیم.

پروژه احیای مارکسیستی MR، اساساً از گرایش مارکسیست های انقلابی ایران Iranian Revolutionary Marxists’ Tendency و تعدادی دیگر از رفقا در سطح بین المللی تشکیل می شود که خود را بر مبنای تجارب بلشویزم در انقلاب روسیه؛ اسناد چهار کنگره نخست کمینترن؛  و بین الملل چهارم، مارکسیست انقلابی می دانند. هدف کمیته، آماده ساختن طبقۀ کارگر جهانی برای انقلابی سوسیالیستی است. MR، نه یک گرایش بین المللی و نه یک سازمان است؛MR، کمیته ای است با هدف دست یافتن به توافق بر سر ساختن یک سازمان بین المللی، در حال ارائۀ پلاتفرمی برای بحث با سایر سازمان ها و فعالیین است و امید دارد که بتواند با تمامی کسانی که به اصول کلی آن علاقه مندند، به بحث آزاد بپردازد. نظریات، اخبار و گزارشات MR را می توانید از وب سایت احیای مارکسیستی Marxist Revival پیگیری کنید.

پروژه  احیای مارکسیستی (MR)

۲۴ ژوئن ۲۰۱۱

ترجمه از متن انگلیس

سایت احیای مارکسیستی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *