دعوت حمید تقوایی به مناظره

از میلیتانت شماره ۶۸

متن زیر برای تلوزیون اندیشه فرستاده شده که و تاکنون پاسخی برای ما ارسال نشده است و ما به انتظار پاسخ از سوی مسئولین این تلویزیون خواهیم بود.

***

با درود خدمت برنامه سازان تلویزیون اندیشه. شما به تازگی برنامه ای تلویزیونی داشتید با حضور حمید تقوایی و حسین منصوری. در بخشی از این برنامه که مربوط به موضوع حزب و انقلاب می شد، حمید تقوایی در پاسخ به سؤال مجری برنامه، کورش عرفانی، گفت:

«مسأله این است که احزاب باید اولاً این در استراتژیشان باشد، امکان سازی کرده باشند، این شرایط را پیش بینی کرده باشند، یا این شرایط مطلوبشان باشد، برای آن آماده باشند که بتوانند وقتی چنین اتفاقی می افتد؛ که من تردید ندارم این اتفاق در ابعاد بسیار عظیم تر از سال ۱۳۸۸ در ایران اتفاق خواهد افتاد؛ وقتی این تحول شکل گرفت آن موقع این احزاب می توانند دخالت کنند. بحث این جا است، ولی اگر در این سطح سؤال شما را بخواهم جواب بدهم، بله، حزب ما اصلا تشکیل شده به همین خاطر، فکر می کنم هر حزب انقلابی چپ رادیکالی وقتی تشکیل می شود، هدفش همین است.» ( تأکیدات از ما)

پرسشی که در اینجا مطرح بود و چه خوب می شد مجری برنامه در مقابل حمید تقوایی می گذاشت این است که اگر تحلیل حزب کمونیست کارگری از وقایع سال ۱۳۸۸، «انقلاب» است و اگر لیدر این حزب اعلام می کند که حزبشان برای رهبری انقلاب ساخته شده است، پس چرا نتوانست این انقلاب را رهبری کند. در یک گوشه این موضوع اشکالی نهفته است. یا آن وقایع انقلاب نبود، و یا این حزب حزب رهبری کنندۀ انقلاب نبود. اما رهبری این حزب هر دو این مؤلفه ها را با نام دلخواه خود، انقلاب و حزب کمونیست معرفی می کند با این حال در وقایع سال ۱۳۸۸ کمترین نقش دخالتگری مستقلی نداشته و به دنباله روی از مردم معترض و رهبران جنبش سبز کشیده شد. فعالین این حزب با افتخار می گویند به درستی از شعار «موسوی بهانه است کل رژیم نشانه است» حمایت کرده اند. به این اعتبار این حزب اعلام می کند که برای نشانه گرفتن کل رژیم تا مرز حمایت از بخشی از بورژوازی پیش می رود. کما این که حمید تقوایی در برنامۀ «گفتار روز» با موضوع «جنگ جناح ها و جنگ مردم» به تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ به صراحت در مورد موسوی گفته بود: « تا جایی که این ها می آیند و علیه خامنه ای٬ علیه احمدی نژاد٬ یا دادگاه های فرمایشی٬ یا تنفیذ یا تحلیف و غیره صحبت می کنند٬ ما می گوییم دارید همراه ما مردم حرکت می کنید». این سیاست هرچه باشد یک سیاست کمونیستی نیست. درنتیجه گرایش مارکسیست های انقلابی خواهان تدقیق مفاهیم انقلاب و حزب انقلابی از نقطه نظر مارکسیستی است و این پرسش را در مقابل حزب کمونیسم کارگری قرار می دهد که چه طور ممکن است شما که نتوانستید در آن چه که به زعم خودتان انقلاب در سال ۱۳۸۸ توصیف می کنید رهبری به دست آورید، خواهید توانست در انقلاب آتی که به قول خودتان بسیار عظیم تر از آن بود، با اتکا به فعالیت در حوزۀ مخالفت با اعدام و یا جشن آدم برفی ها چنین کنید. برای ورود به این بحث از حمید تقوایی دعوت می کنیم در ادامۀ همین برنامه های تلوزیون اندیشه، به بحث و مناظره حول آن بپردازند. چنان چه برنامه سازان تلوزیون اندیشه موافق باز کردن این بحث پایه ای می باشند و چنان چه تمایل به پیشبرد مناظره سیاسی بین نمایندگان نیروهای چپ هستند، ما به طور مشخص داوطلب شرکت در آن برای نقد و برسی دیدگاه های حزب کمونیست کارگری با حضور لیدر این حزب، حمید تقوایی می باشیم.

با احترام

شورای دبیری گرایش مارکسیست های انقلابی

تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران