فراخوان اعتصاب عمومی در کرۀ جنوبی

 از میلیتانت شماره ۶۷

شبکۀ همبستگی کارگری (IWSN)

به گزارش خبرگزاری رویترز، فدراسیون کارگری رزمندۀ کرۀ جنوبی، در همبستگی با کارگران راه آهن اعلام اعتصاب عمومی از روز شنبه نموده است.

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری کره (KCTU)، بالغ بر 690 هزار عضو از بخش های مختلفشامل ساخت و ساز و حمل و نقل عمومیدارد و هرگونه توقف کار، کشور را در آستانۀ تعطیلی قرار خواهد داد.

کارگران شرکت دولتی راه آهن کره با خروج از محل کار خود، علیه تصمیم به استقرار واحدی جدید و مجزا به منظور راه اندازی قطار سریع السیر اعتراض کردند، چرا که به گقتۀ کارگران این اقدام به خصوصی سازی و بیکارسازی خواهد انجامید.

صدها پلیس ضدّ شورش به دفتر اصلی گروه یورش بردند تا رهبران اتحادیه را دستگیر نمایند. پلیس موفق به بازداشت حدود 130 اعتصاب کننده و اعضای کنفدراسیون گردید.

کنفدراسیون روز دوشنبه طی بیانیه ای وعدۀ اعتصاب همه جانبه از تاریخ 28 دسامبر را داد و اعلام کرد که «KCTU با عمل، و نه با حرف، خشم ما را علیه نقض حقوق KCTU نشان خواهد داد».

تناوب فعالیت قطارهای باری، به 54 درصد حالت معمول رسیده، و این رقم برای قطارهای مسافری 58 درصد است. طی هفتۀ جاری این ارقام نیز کاهش خواهند یافت.

اعتصاب کنندگان خواهان آن هستند که شرکت از طرح استقرار یک واحد مجزا عقب نشینی کند، اما خانم «پارگ گون های» (رئیس جمهور کرۀ جنوبی) حاضر به کوتاه آمدن نیست. او گفت دولت اجازه نمی دهد که آن چه به طولانی ترین اعتصاب تبدیل شده، به راه آهن صدمه ای برساند.

«پارگ» روز دوشنبه اعلام کرد: «اگر ما به شکل غیر اصولی مصالحه کنیم، آن هم به این دلیل که دشوار است، هرگز نمی توانیم برای آینده قولی بدهیم».

این موضوعات باعث شده است که محبوبیت خانم «پارگ» پس از آغاز اعتصاب تضعیف بشود. نظرسنجی «گالوپ» کره در روز جمعه نشان داد که نرخ رضایت عمومی وی به 48 درصد سقوط کرده که پایین ترین رقم از ماه مه است.

http://www.reuters.com/article/2013/12/23/us-korea-labour-idUSBRE9BM07H20131223

میلیتانت

سایت گرایش مارکسیست های انقلابی ایران